Tuesday, May 11, 2010

Amadee (3)

Kirjoittanut: MikkoL, 08.05.2007 20:44


tuo palsta särkyi teknisesti, jatkan ranskalaista tuokiota ja rupattelua tässä, tervetuloa mukaan
Kirjoittanut: MikkoL, 08.05.2007 20:47


johdannossa on ollut jonkin verran nimistöä, jota en ole läpeensä suomentanut, tässä listaa:

Ranskan kuninkaita:
Frans I (1494-1547)
Frans II (1544-1560)
Henrik III (1551-1589)
Kaarle IX (1550-1574)
Henrik II (1547-1559)
Henrik IV (1553-1610)
Louis XIII (1601-1643)
Louis XIV 1638-1715)
Louis XVI (1754-1793)

Kuningattaria
Katariina de' Medici (1519-1589)
Marie de' Medici (1575 - 1642)
Itävallan Anne (1601-1666)

Paaveja
Urban VIII 1568-1644
Giovanni de' Medici (1475 - 1523): Leo X
Giulio de' Medici (1478 - 1534): Klemens VII
Alessandro Ottaviano de' Medici (1535 - 1605): Leo XI
Gregorius XV (1554-1623)
Kirjoittanut: MikkoL, 08.05.2007 20:48


Englanti
Kaarle I (1600-1649)
Henrietta Mary (1609-1669)
Buckinghamin kreivi George Villiers (1592-1628)

Sotilasjohtajia
Gaspard de Coligny (1519 - 1572)
Guisen kreivi Henri I (1550-1588)
Henri de Rohan (1579-1638)
Benjamin de Rohan (1580-1642) Subaisen kreivi

Uskonpuhdistus
Martti Luther (1483- 1546)
Philip Melanchton (1497?1560)
William Farel (1489-1565)
Jean Calvin (1509-1564)
Jacques Lefèvre d'Étaples (1450-1539)
Kirjoittanut: MikkoL, 08.05.2007 20:51


Richelieu:
Armand Jean du Plessis de Richelieu (1585-1642)
François du Plessis k 1590
Susanne de La Porte
Alfonso munkki

Muita:
Barthélemi Milon k. 10.11.1534
Charles, La Vieuvillen kreivi, kuninkaan neuvonantaja
Clement Jaques 1.8. 1589 dominikaanimunkki murhasi Henri III
Concini Concinin (1575-1617) italialaisen ministeri
Condin prinssi, vangittiin Henri Navarrolaisen kanssa
Diane de Poitiers (1499-1566), Henri II rakastajatar
Gaston, Orleansin kreivi kapinaan Marian kanssa 1630
Maurevert. 1572 ampui Colignya
Montgomeryn kreivi turnajaiset 1559
Nostradamus (1503-1566)
Retz, de paroni, Parttylin yon neuvoja
Rubens (1577-1640), taiteilija
Ravaillac, François murhasi Henrik IV 14.5.1610


Rauhansopimuksia:
1570 8.8. Saint-Germain-en-Layen
1574 Pariisissa Bois de Boulogne puutarha
1598 Nantesin edikti
1629 Alais La Rochellen jälkeen
Kirjoittanut: MikkoL, 08.05.2007 20:53


Paikkakuntia, alueita:

Amboisen palatsi Loiren laaksossa
Avignon
Bloir
de Bloisin palatsi
Compiègne Marian karkoitus kaupunki
Geneve
La Rochelle
Louvre, Pariisi
Luçon hiippakunta
New Rochelle, New York 1689
Maryland, Henrietta Maryn mukaan
Orleans
Rouen
Saint-Quentin
Tuiliers palatsi, Pariisi
Tulois
Usson palatsissa Auvergne
Kirjoittanut: MikkoL, 09.05.2007 20:55


on tällainen luova tauko Amadeen kertomuksen taustalla, kun tulemme Luis XIV Aurinkokuninkaan aikaan.

Kyse on niin merkittävästä ja pitkästä jaksosta Ranskan historiassa, että pitää vähän miettiä miten tämän hengellisen näkökulman toisi esiin.

Versaillen uskomattoman upea palatsi kertoo yhä tuosta hämmästyttävästä ajasta Euroopan historiassa. Miten sitä tiivistäisi yhden halveksitun ja unohdetun kaleeriorjan tarinan tekemiseksi ymmärrettäväksi?

Ajattelin aloittaa korttipelillä.
Kirjoittanut: MikkoL, 09.05.2007 21:01


kardinaali Richelieu kutsui italialaisen Jules Cardinal Mazarinin (1602-1661) avukseen Ranskaan vuonna 1636.

Hänellä oli lapsuudesta asti saatu jesuiittakoulutus, mutta hän ei kuulunut tuohon munkkikuntaan.

Ilta oli pitkällä pelipöydän äärellä. Itse kaunis Itävallan Anne kuningatar oli paikalla ja tietysti iso joukko aatelisia ja rikkaita.

Tuolloin vielä tuntematon Mazarini oli kova pelaamaan. Pöydällä oli melkoinen kasa kultaisia ecuja ja väkeä oli kerääntynyt ympärille seuraamaan jännittävää tilannetta.

Mazarini huomasi, että Itävallan Annekin oli tullut mukaan. Hän teki rohkean vedon ja päätti heittää kaikki peliin.

Onnetar suosi ja taputusten raikuessa Mazarini keräsi omaisuuden itselleen. Mutta sangen älykkäänä miehenä hän nousi, kumarsi kohteliaasti Annelle ja sanoi, että onnetar oli ollut suosiollinen tämän läsnäolon takia.

Voittajan elein hän ojensi tuhat kultaista ecua kuningattarelle kiitokseksi voitosta. Anne kieltäytyi, mutta Mazarini ei antanut periksi kunnes tämä otti lahjan vastaan.
Kirjoittanut: MikkoL, 09.05.2007 21:05


Loistava veto, ensin huikea voitto pelipöydässä, sitten Itävallan Annen huomio.

Muutama päivä myöhemmin Mazarin sai kuningattarelta puolestaan lahjaksi paljon suuremman summan rahaa.

Eikä tässä kaikki.

Kun Richelieu kuoli 1642 Mazarinista tehtiin kardinaali. Seuraavana vuonna, 1643, myös kuningas Luis XIII kuoli. Kuninkaaksi kruunattiin 14.5. 1643 vain viisivuotias Luis XIV.

Mazarin oli lapsikuninkaan taustalla Ranskan todellinen hallitsija aina kuolemaansa asti 1661.

Eikä tässä kaikki.

Kaunis Anne ja komea italialinen olivat varsin hyvissä, suorastaan intiimeissä suhteissa. Hovissa huhuttiin, että Dauphin oli heidän poikansa.

Melkoinen pelionni kaverilla, etten sanoisi.
Kirjoittanut: MikkoL, 09.05.2007 21:06


Jules Cardinal Mazarin suhtautui hyvin varovaisesti hugenotteihin. Hän onnistui välttämään pahemmat kahakat ja hillitsemään taisteluja.

Hugenotit kuulivat häneltä jatkuvasti hyviä sanoja ja lupauksia.... joita ei kuitenkaan koskaan pidetty. He eivät saaneet kardinaali, pääministeri Mazarinilta koskaan yhtään mitään.
Kirjoittanut: MikkoL, 09.05.2007 21:11


Mazarinin kuoltua 1661 kuningas Luis XIV otti itselleen vallan ja kehitti siitä maallisen kuninkuuden ennennäkemättömän huipun, absoluuttisen monarkian.

"L'État, c'est moi" hänen väitettiin sanoneen. Ja sen mukaisesti hän eli ja toimi.

Luis XIV syntyi 5.9.1638 ja kuoli 1.9.1715. Hän hallitsi Ranskaa yli seitsemänkymmentä vuotta.

Aurinkokuningas, Le Roi Soleil, hallitsi kansaansa kasteessa saamansa nimen mukaisesti Louis-Dieudonné, "Jumalan antama"

ei mikään vaatimaton tyyppi
Kirjoittanut: MikkoL, 16.05.2007 20:05


Kuningas Ludwig XIV (Louis XIV) ja hänen määräyksiensä mukaan kaleeriorjuuteen syösty Amadee ovat kuin Jeesuksen vertauksen rikas mies ja Lasarus:

Luuk 16: 19-21
"Oli rikas mies. Hänen vaatteensa olivat purppuraa ja hienointa pellavaa, ja päivästä päivään hänen elämänsä oli pelkkää ylellisyyttä ja juhlaa. Mutta hänen porttinsa pielessä virui köyhä Lasarus, täynnä paiseita. Köyhä olisi nälkäänsä halunnut syödä niitä ruokapaloja, joita rikkaan pöydältä putoili. Koiratkin tulivat siihen ja nuolivat hänen paiseitaan."

(huomaa että rikkaalle miehelle ei edes anneta nimeä, mitätön Lasarus tunnetaan taivaassa nimeltä)
Kirjoittanut: MikkoL, 16.05.2007 20:12


Pariisin lähellä oleva Versailles on puutarhoineen ehkä upein palatsi, mitä kukaan kuningas tai kuningatar on koskaan itselleen rakennuttanut.

Ludwig XIV oli määrännyt aamutoimensa hyvin tarkkaan, niitä kutsuttiin ranskaksi lever, englanniksi levée. Hän oli järjestyksen mies.

Valitut aateliset ja ne hänen monista lapsistaan, jotka hän oli katsonut aiheelliseksi tunnustaa, saivat etuoikeuden olla läsnä, kun hän heräsi ja pukeutui. Siinä saattoi joku heittää henkilökohtaisen toivomuksen kuninkaalle, kun kaksi palvelijaa olivat vaihtamassa yöpaitaa.

Sanotaan että käymälässäkin oli kuninkaan henkilökohtaisesta puhtaudesta huolehtiva lakeija, ettei kuninkaan tarvinnut kädellään ulostukseensa koskea.
Kirjoittanut: MikkoL, 16.05.2007 20:15


Amadee oli puolestaan kahlittu rautaketjulla kaleerin pimeässä uumassa airoonsa ja penkkiinsä. Siinä hän yöt ja päivät istui raskasta airoa liikuttaen rummun tahdissa, ruoskan soidessa selkään, kuukaudesta toiseen, vuodesta toiseen.

Aamu- ja iltatoimet eivtä olleet kuninkaalliset.

Hän joutui usein muiden orjien tavoin varmaan laittamaan tarpeensa siihen missä istui, ja sitten istumaan siinä.

Ludwig XIV ja Amadee, rikas mies ja Lasarus. Toinen yksityisessä aamuhartaudessaan, toinen orjapiiskurin huutojen kohteena, kun raskasta kaleeria piti saada syvemmälle rannasta eikä tuulta riittänyt.

Miten hän oli tähän surkeuteen joutunut?

Muistiko Jeesus rikollisen tavoin tuomitun Amadeen nimen? (retorinen kysymys)
Kirjoittanut: jorma, 16.05.2007 22:57


Kotka, Rankki + 8, etelätuulta 35 m/s, Utsjoki Kevo, +1, kaakkoistuulta 22 m/s, Kuuskajaskari + 6, etelälounas 38 m/s, Turku Lentoasema + 12, etelälounas 30 m/s, Helsinki Kaisaniemi, + 11, etelänpuoleista tuulta 35 m/s.
Kirjoittanut: vääntäjä, 16.05.2007 23:01


Ja turkkuses näköjään o kylmä ku jutut o jäätävän tylsiä
Kirjoittanut: jorma, 17.05.2007 00:06


mikä se turkkuses tarkoittaa?
onko se tampereen uutta murretta?
Kirjoittanut: Sepe, 17.05.2007 09:13


Mistä leipää Jumalan lapsille?

Vai elääks lapset nykyään ilman leipää? Vai... ovatko he kenties jo kuolleet nälkään?
Kirjoittanut: MikkoL, 17.05.2007 06:54


viimeksi olisin ajatellut sinun pitävän kristillisen kirkon ja evankelisen uskonpuhdistuksen vaiheisiin tutustumista tyhjänä tietona.

mikset esimerkiksi kertoisi nettiruukkulaisille omalla palstallasi evankelisesta herätyksestä uuden ajan alun Puolassa?

Minulla on se kuva, että uskonpuhdistus ulottui sinne suurella voimalla, mutta tänään maa on kiihkeästi katolinen. Mitähän siellä oikein tapahtui?

Tiedän Puolan kristittyjen vaiheista vielä vähemmän kuin Ranskan uskonpuhdistuksesta.

vai ajatteletko niin, että henkilö joka tietää paljon Lutherin omasta ajasta tietää kaiken mitä kirkkohistoriasta tarvitsee tietää?

näin Euroopan yhdentymisen aikaan on silloin syytä avartaa omia näköaloja, vaikka se vaatiikin vähän työtä.
Kirjoittanut: jorma, 17.05.2007 08:22


Nettiruukusta näkyy tulevan maallinen palsta.
Minäkin voisin ruveta laittamaan tänne vaikka torihintoja Helsingistä ja muuta tyyliin sopivaa.. Hyödyllistä tietoa nekin. Ranskan kuningashuoneen historia ei taida emäntia laajemmin kiinnostaa.
Kirjoittanut: MikkoL, 17.05.2007 09:06


suosittelen selllaisille Ranskan uskonpuhdisutksen sijasta Saksaa, vaikkapa

Martti Luther ? Elämä, teot ja kirjoitukset
Alkuteos: Andrea van Dülmen, Luther Chronik, Munchen 1983.
Suom.: Panu Savolainen, Jorma Ojala, toimittanut: Jorma Ojala
Kustantaja IdeaNova Oy, 2002
Kirjoittanut: MikkoL, 17.05.2007 09:09


Juhani Aitomaa kirjoittaa siitä nettiruukun talven väittelyjen kannalta mielenkiintoisella tavalla:

"Kirjaa lukiessa tuli myös mieleen, mitä Luther, omaan värikkääseen ja kärkevään tapaansa, sanoisi aikamme luterilaiselle ja kristitylle yleensä.

Katsoisiko hän Rooman kirkon niin muuttuneeksi, että protestanttien veljeily sen kanssa olisi oikeutettua?

Ei varmaan. Luther olisi ehkä entistäkin ärhäkämpi arvostelemaan ainakin sitä nykyluterilaisuuden ja yleensä ekumeenisen kristillisyyden linjaa, jossa Koraania suuteleva, Dalai Laamaa ylistävä ja hartaasti Mariaa pelastajana palvova paavi nähdään koko kristikunnan päänä ja pyhänä isänä.

Kirja tuo runsaasti esille Lutherin värikkäitä kuvauksia kuten, että ?paavius on paholaisen takapuolesta?. Tuskin hän peruisi sanojaan tänäkään päivänä."
MikkoL: http://www.kristitynfoorumi.fi/
lutherkronikka
Kirjoittanut: MikkoL, 17.05.2007 09:33


vielä pikkuisen tästä Amadeen hugenotti taustasta, ei se ihan maallinen juttu ole.

Rovasti Olavi Peltonen käyttää Jaakko Gummeruksen "Erämaan seurakunta" kirjaa sekä Aarni Voipio, "Unissasaarnaaminen II, uskonnollisena ilmiönä Jyväskylä 1922"

Hän kertoo aika laajasti hugenottien kokemuksista taustana aikamme karismaattisten ilmiöiden tarkastelulle, joihin myös Nokian herätys kuuluu.

http://www.kolumbus.fi/
rov.o.peltola/teemat/
Aaltojenheiteltavana.htm

Lainaan siitä kappaleen tähän, käy lukemassa mielenkiintoinen teksti hugenoteista kokonaan tuosta osoitteesta
Kirjoittanut: MikkoL, 17.05.2007 09:34


"On mielenkiintoista huomata kuinka Ranskan protestanttien eli hugenottien parissa 1600- ja 1700-luvun ankarissa vainoissa tuli esiin sama jakautuminen kahteen päävirtaukseen raittiiseen ja hurmahenkiseen.

Tuolloin katolinen kirkko vainosi hugenotteja verisesti (Jaakko Gummerus, Erämaan seurakunta). Lähes kahden miljoonan jäsenen kirkko pyrittiin tuhoamaan täysin ja seurakunnat hajottamaan. Pappien rivit vainovuosien kulu¬essa harvenivat. Kypsyneiden johtajien puutteessa pääsi monella taholla vallalle hurmahen¬kinen uskonnollisuus. Siihen ahdistetut kristityt olivat alttiita."
Kirjoittanut: MikkoL, 17.05.2007 09:34


"Seurakuntien kokouksissa alkoi esiintyä profeettoja, jotka pu-huivat kokemistaan ilmestyksistä. Jo v. 1685 kuulivat monet ääniä ja virsilaulua taivaalta. Seuraavana vuonna kerrottiin Sevennivuoristossa samanlaisista äänistä, joiden yhteydessä oli kuultu aseitten kalsketta ja rummunpärinää. Dauphinéssa eräs nuori tyttö alkoi profetoida ja monet liittyivät häneen. Varsin tiheään alkoi tulla tällaisia ilmiöitä vuoden 1700 jälkeen Sevennies¬sä."
Kirjoittanut: MikkoL, 17.05.2007 09:35


"Hurmosilmiöt levisivät kulkutaudin tavoin yli koko maakunnan. Pieniin lapsiin, jopa neli¬vuotisiinkin yhtä hyvin kuin vanhuksiin tarttui tämä "profetismi." Ne, joiden yli henki lankesi, saivat kouristuksia ja vapisivat, ruumis meni tunnottomaksi ja silmät sulkeutuivat. Tässä tilassa he puhuivat parannuksen ja kehotuksen sanoja. Toisinaan he näkivät tulevia tapauksia, jotka todella toteutuivat: näkivät miten sotamiehet lähtivät kaukaisista majoituspaikoista heitä ahdistamaan, ilmaisivat pettureita protestanttien omassa keskuudessa, ennustivat määrättyjen henkilöiden kuolemaa. Paljon he kyllä ennustivat sellaistakin, mikä ei käynyt toteen. Myöhemmin nuo todelliset selvänäköisyys-ilmiöt käyvät harvinaisemmiksi, varsinkin sitten kun ne etupäässä esiintyivät lapsissa."
Kirjoittanut: MikkoL, 17.05.2007 09:35


Peltola kertoo myös

"Kamisardisotien päättyessä oli Ranskan protestanttisuuden tila surkeimmillaan; muinoin niin kukoistava hugenottien kirkko oli raunioina. Protestanttien luku oli kutistunut alle puolen miljoonan. Korkeammista yhteiskuntaluokista oli protestanttisuus melkein kokonaan kadonnut. Noin 40 000 henkeä oli 15 vuoden kuluessa joutunut vankiloihin tai kaleereihin."
Kirjoittanut: MikkoL, 17.05.2007 09:38


"1769 pääsi viimeinen naisvanki Aignes Mortesin vapauteen oltuaan suljettuna 38 vuotta Constance-tornissa meren rannalla. 1774 vapautettiin viimeiset kaleeriorjat 39-vuotisen rangaistusajan jälkeen." -OP

annan tästä ajasta nettiruukkulaisille lähikuvan, jollaista tietääkseni ei ole missään julkaistu aikaisemmin Suomessa.

uskon että Amadeen vaiheet kiinnostavat montaa emäntää, jotka ovat usein terävämpiä päästään kuin isäntänsä

kertomus on kovasti hengellinen, välillä suorastaan ylihengellinen!
Kirjoittanut: jorma, 17.05.2007 15:30


Tasavallan presidenttinä toimii Tarja Halonen (2. virkakausi),
Pääministerinä Matti Vanhanen.
Ulkoministerinä toimii Sauli Niinistö ja
Kauppa & teollisuusministerinä Paavo Väyrynen.
Kirjoittanut: MikkoL, 17.05.2007 16:01


Evankeliumin sana oli saanut Ranskassa turvapaikan kuningas Henrik VI Navarrolaisen 30. huhtikuuta 1598 antamassa Nantesin ediktissä.

Asetus oli aikaansa edellä sillä se erotti siviilihallintoa uskonnosta ja kohteli "toisinajattelevia" protestantteja ihmisinä, joilla oli oikeus osallistua valtionhallintaankin. Ei siis pelkkinä harhaoppisina tai skismaatikkoina.

Samat periaatteet tulivat voimaan yleisesti Euroopassa vasta paljon myöhemmin, kun meidän uskonnollisten ihmisten otteemme yhteiskunnasta keveni.

cuius regio, eius religio (kenen seutu, sen uskonto) sai käytännön muodon, valtio tuki La Rochellen turvakaupunkia ja lisäksi hugenoteilla oli itsellään ylläpidettävänä 150 turvalinnaa asuinseuduillaan.

Nantesin edikti rauhotti Ranskan uskonsodat ja säilyi voimassa 87 vuotta.
Kirjoittanut: MikkoL, 17.05.2007 16:05


Asetuksessa säädettiin tosin, että katolisuus on Ranskan valtionuskonto, mutta siinä jäi ilmarakoa muillekin, hugenottien lisäksi juutalaisille ja muslimeillekin.

1610 Ranska tosin karkoitti kaikki muslimit alueeltaan lähinnä varmaan Turkin sotien takia.

Nantesin edikti edeltää siis modernia uskonnonvapauden ja valtion ja kirkon erottamisen linjaa.

Se ei ollut omana aikanaan helppo pala ja paavi Klemens VII sanoi että asetus "ristiinnaulitsee hänet", niin suuri on tuska.

Meidän on hyvä muistaa Henrik IV henkilökohtainen tausta, Pärttylin yön veriset hääkutsut, nuoren Kaarle kuninkaan epätoivoiset tuskan huudot kuoleman lähestyessä ja hugenottien valituksen kuuluessa hänen päässään.

Tämä ei ollut kevyesti otettu askel vaan merkittävä valtiollisella tasolla tapahtunut Jumalan armosta annettu kuninkaallinen edikti.
Kirjoittanut: MikkoL, 17.05.2007 16:13


Mutta kardinaali Richeileu käynnisti Ranskan sisällä erittäin voimakkaan keskushallinnon rakentamisen. Hän raivasi tieltään vanhan aateliston turvalinnoineen ja kävi hugenottien kimppuun tuhoten La Rochellen viimeiseen mieheen.

Kehitys kohti yhtä Jumalaa ja yhtä kuningasta sai huippunsa Ludwig XIV aikana. Tämä kuningas päätti kerrassaan lopettaa hugenotit.

Fontainebleaun edikti annettiin lokakuussa 1685. Se kumosi Nantesin ediktin, otti hugenoteilta kaikki oikeudet, määräsi että heidän kirkkonsa on raastettava maahan, protestanttien kaikki koulut on suljettava ja turvalinnat tuhottava ja uskon harjoittaminen kiellettin.
Kirjoittanut: MikkoL, 17.05.2007 16:19


Aurinkokuninkaan neuvonantaja, ranskalainen jesuiitta pappi François de la Chaise (1624-1709), on ilmeisesti tärkein vaikuttaja niin kohtalokkaan asetuksen takana.

Myös kuninkaan toinen vaimo, Mme de Maintenon (1635-1719) tuki päätöstä. Tässä on taas henkilöhistoriaa takana, joka osoittaa, miten suuret asiat kulkevat pienten ihmsiten hartioilla.

de la Chaise oli nimittäin kuninkaan sielunhoitaja ja rippipappi. Hän ystävystyi Françoise d'Aubignén eli Maintenonin markiisittaren kanssa ja alkoi painostaa kunignasta eroamaan tämän rakastetusta Mme de Montespanista.

Ludwig XIV menetti muutaman kerran tilaisuuden saada synninpäästön, kun pappi oli sopivasti matkoilla. Lopulta hän taipui ja suostui jesuiitan neuvoon.

Näin kuninkaan rippipappi ja tämän kautta valtaan noussut kuningatar ajoivat protestantit tuhonneen Fontainebleaun ediktin läpi.
Kirjoittanut: MikkoL, 17.05.2007 16:24


Asetus oli hugenoteille ratkaiseva.

tammikuun 17, 1686, vain muutama kuukausi ediktin antamisen jälkeen Kuningas Ludwig XIV sanoi itse, että noin 800.000 tai 900.000 hugenotista vain tuhat on jäljellä Ranksassa.

Lapset otettiin hugenottikodeista väkisin ja vietiin luostareihin kasvatettaviksi munkeiksi ja nunniksi.

Lainsuojattomuus, murhat ja ryöstöt jäivät viranomaisilta tutkimatta.

Eräs ediktin ikäviä piirteitä oli ns. dragonettien, vuonna 1681 käyttöön otetun sotilaiden pakkomajoituksen, virallistaminen.

Nämä olivat eräs Amadeen ja hänen perheensä kohtaloon raskaasti vaikuttaneita ihmisiä, protestanttien koteihin asetettuja sotilaita jotka saivat tehdä siellä melkein mitä tahansa.
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 07:17


Kun katselemme Amadeen vaiheita ja mietimme niiden taustalla olevia syitä, katseet kohdistuvat todellakin Ranskan kuuluisimpaan kuninkaaseen, lähes vuosisadan hallinneeseen Ludwig XIV.

Millainen mies oli tämä evankeliumin sanaa korostavien Raamattua lukevien hugenottien tuhoaja?

Kuningatar Elisabeth II käyttäytyy sangen arvokkaasti, missä kulkeekin, vaikka presidentti Bush pitäisi häntä 200 vuotiaana, kuten vahingossa äsken kävi. Tyttö syntyi sananmukaisesti kultalusikka suussa, ja se vaikuttaa olemukseen.

Ludwig XIV kruunattiin Ranskan kuninkaaksi viisi vuotiaana naperona. Se vaikuttaa itsetuntoon.
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 07:29


kuningas Ludwig XIV oli Jumalan palvelija ja harras katolinen, jonka toimia protestantteja vastaan kansan suuri enemmistö kannatti ja niihin aktiivisesti osallistui.

Katolinen kirkko vahvistui hänen aikanaan.

mutta mites nämä naisasiat?

ne kertovat miehestä paljon ja ovat mielenkiintoisia ihmiselämän arjen ja juhlan kannalta.

Aatelisten avioliitot järjestettiin sukujen ja valtapelien kannalta eikä siinä lapsilta kysytty.

Kun Pyreneiden sopimuksessa 1659 Ranskan ja Espanjan välillä sanottiin, että Ludwig XIV menee kihloihin espanjalaisen prinsessa Maria Theresan kanssa, ei siinä tytöltä sen kummempia kyselty.

Maria Theresa (1601-1666) oli sukulaistyttöjä, kaksinkertainen serkku, äidin puolelta isovanhemmat olivat Henrik IV ja Maria de Medici ja äidin puolelta Itävallan Anna. (Kaikista heistä on ollut tälläkin palstalla puhetta)
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 07:43


Häät olivat kesäkuun 9, 1660 baskien alueella Bidasso joen Fasaani saarella.

Nuorilla oli vain päivän ikäero, Ludwig oli syntynyt syyskuun 9 pnä ja Theresa syyskuun 10 pnä 1638 joten he olivat häissä 22 vuoden ikäisiä.

Kuningas tapasi nyt morsiamensa ensimmäisen kerran. Oli ehkä vähän jännittynyt, mutta pettymys oli varmaan karvas.

Hapsburgien aatelissukuun kuulunut Maria Theresa oli näet lyhyen läntä, lähes kääpiömäinen. Hänellä oli Hapsburgien roikkuva alahuuli, ei mikään kovin kaunis näky.

Hän oli jäänyt jotenkin keskenkasvuikseksi myös henkisesti, lapsekas ja yksinkertainen ihminen, jota eivät politiikka, kulttuuri, kirjat tai taide kiinnostaneet.

muotokuva antaa hänestä erinomaisen käsityksen
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/11/
Maria_Theresia_of_Spain.jpg
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 07:46


Kuninkaan hovissa hän vietti aikaa rukouksissa anoppinsa kanssa, ommellen ja viattomia korttipelejä pelaten.

Hienoon avioliittoonsa Ranskan kuninkaan kanssa Maria Theresa pääsi todellista valtaa pitävän Mazarinin diplomatian kautta. Espanjan prisenssa kun oli.

Sata vuotta myöhemmin hallinneeseen Maria Antoinetteen liittyy kertomus, joka ilmeisesti on oikeasti Maria Theresan lipsahdus, varmaan aivan viaton

Kuningattarelle kerrottiin, että kansa mellakoi kuaduilla, kun heillä ei ole leipää. "Syökööt sitten kakkua" oli vastaus.

Voisin jopa ajatella, että Maria Theresa tosissaan sitä tarkoitti, ei ollut paljon kaduilla kulkenut.
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 07:52


Ranskalaisilla miehillä on tapana myöhemmässä elämänvaiheessa ottaa itselleen rakastajatar, amie, jonka vaimo perinteen mukaan hiljaa hyväksyy ja ottaa ehkä omansa (tai ei hyväksy).

Ludwig XIV koetti pitää Mariastaan huolta ja oli joka yö vuoteessa vaimonsa kanssa, kuten kuuluukin.

Maria oli hiljainen ja piti hyvää huolta vanhenevasta Anna Itävaltalaisesta. Kuninkaan äidistä ja lapsekkaasta vaimosta on kaunis maalaus

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/
en/0/01/Anne%26_marie.jpg
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 07:58


Maria Theresa ei juuri huomannut miehensä monia rakastajattaria, mutta hänen henkilökohtainen puhtautensa ja hurskautensa herätti kunnioitusta.

Yksi kuninkaan rakastattarista, Louise Françoise de La Baume Le Blanc, Vallière herttuatar (1644-1710) tuli uskoon ja parannukseen ja pyysi julkisesti anteeksi Marialta.

Hän heittäytyi tämän eteen maahan ja sanoi "Olen julkisesti rikkonut, joten minun on julkisesti pyydettävä myös anteeksi."

Maria Theresa kuoli 1683 ilmeisesti syöpään, joka alkoi kainalon alla olleesta isosta kasvaimesta.

Hänen miehensä sanoi silloin kauniisti vaimonsa kuolemasta "tämä on ainoa kerta, kun Maria on aiheuttanut minulle surua"
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 08:10


Maria ja Ludwig XIV saivat useampia lapsia, jotka kaikki kuolivat lapsina tai nuorena. Ehkä läheinen sukulaisuus aiheutti heikkoutta. Vain Louis Dauphin (1661-1711) eli pitkään.

Ranskan kuningas sai seitsemän lasta pitkäaikaisen rakastajattarensa kanssa, joka oli Montespanin markiisitaren Françoise-Athénaïs de Rochechouart-Mortemart (1641-1707).

Nämä lapset selvisivät elämässä hyvin kuninkaan tunnustamina ja saivat korkeita asemia ja hyviä avioliittoja.

Tämä nainen oli kurtisaani, korkeassa säädyssä oleva portto. Hän pääsi kuninkaan suosioon solmimalla elinikäisen ystävyyden tämän pojan Dauphnen kanssa ja työntämällä sivuun aikaisemman rakastajattaren, Louise de la Vallièren, jonka parannuksen teosta oli edellä puhetta.
MikkoL:
kaunottaresta on hieno maalaus
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/
commons/1/1b/
Francois-Athenais_de_Rochechouart.jpg
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 08:19


Kuninkaalla oli söpö ja vähän tyhmä rakastatar 1679, jolle tämä antoi herttuattaren arvon ja saattoi raskaaksi. Lapsi syntyi kuolleena.

Synnytyksestä heikentynyt Marie Angélique de Scorailles de Roussille, Fontangesin herttuatar (1661–1681) siirtyi Port-Royalin kuuluisaan luostariin, jossa pian kuoli.

Mahdollisesti myrkytettynä, myrkyistä kohta enemmän.
MikkoL:
tästä traagisesta kuninkaan kauniista rakastajattaresta on aikalaisen tekemä muotokuva
http://en.wikipedia.org/wiki/
Image:Marie_Ang%C3%A9lique_de_Fontanges.jpg
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 08:35


Ensimmäisen vaimonsa, Espanjan Maria Theresan, kuoltua kuningas oli siis rakastajattarien ympäröimä ja hänellä oli monia avioliiton ulkopuolisia lapsia.

(ehkäisykeinoista ei ollut tuohon aikaan oikein tietoa - eikä ehkä niin väliäkään kuninkaan hovissa)

Kuningas hylkäsi pitkäaikaisen rakastajattarensa ja seitsemän lapsensa äidin, Montespen markiisittaren, ja otti yllättäen vaimokseen Françoise d'Aubigné, Maintenonin markiisittaren (1635-1719).

Kuinka tämä syvästi uskonnollinen nainen tuli Ludwigin vaimoksi on mielenkiintoinen kuvaus kahden naisen taistelusta, ja jesuiitta papin ja sielunhoitajan toimista.

Näiden naisseikkailujen lopputulos oli kuitenkin evankeliumin kannalta tuhoisa: Madame de Maintenon oli merkittävä vaikuttaja, kun kuningas päätti ottaa protestanteilta kaikki oikeudet pois ja tuhota heidän kirkkonsa ja uskontonsa.
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 08:50


Mme de Montespan, yleellinen kurtisaani, arvioi tilanteen pahasti väärin, kun hän kokhtasi Françoise d'Aubignén.

Tiukasti uskonnollinen, mustiin pukeutuva nainen ei mitenkään voi olla uhka hänen kauneudelle maailmallisen ihmisen mielessä.

Ja vielä vankilassa syntynyt!

Françoisen isä oli Agrippa d'Aubigné, hugenottien johtava sotilas, joka oli vankina Niortin kaupungissa länsi Ranskassa. Äiti oli harras katolinen ja antoi kastaa tyttärensä.

Siinä oli hengellistä jännitettä, isä protestanttisen uskonsa tähden taistellut henkeen ja vereen ja nyt vankilassa ja äiti kuitenkin valitsi katolisuuden. Tämä selittänee tyttären jyrkkyyttä.
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 08:51


Tai ehkä tämä: isän kuoltua 1685 äiti palasi täysin köyhtyneenä Pariisiin ja antoi tyttärensä sukulaisensa Madame de Villetten hoitoon. Tämä käännytti Françoisen hugenottien uskoon.

Tästä nousi melkoinen häly ja valtion puolelta hänet otettiin pois tämän naisen turvista ja annettiin katolisen kummitätinsä huoltoon.

Alkoi ankara pommitus, jossa tyttöä vaadittiin palaamaan katolisuuteen. Tämä suostui lopulta yhdellä ehdolla

että hänen ei tarvitse uskoa, että rakas Mme de Villette joutuu protestanttina kadotukseen.
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 08:54


Françoise d'Aubigné on loistava esimerkki tuon ajan hengellisestä taistelusta, jossa protestantismin kohtalo oli vaakalaudalla.

Ihmisiä he olivat, kuulivat katolista opetusta ja kuulivat hugenottien Raamatun lukua ja psalmien laulua. Oli tehtävä henkilökohtaisia ratkaisuja, joilla oli kauaskantoiset seuraukset.

Käytiin todellista taistelua Ranskan sielusta.

Voi miten traaginen tarina!

ja seuraukset tuntuvat yhä tänään.
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 09:03


Katolisuuteen palannut Françoise sai nyt palata äitinsä luo, jonka pienen eläkkeen varassa he elivät hänen kuolemaansa asti 1650.

Kuuluisa kirjailija ja koomikko Paul Scarron (1610-1660) ihastui tyttöön, "pikku intiaaniin", ja tarjoutui joko maksamaan hänelle matkan nunnaluostariin tai ottamaan hänet vaimokseen.

Vaikka Paul Scarron oli rampa ja rujo henkisesti hyvin lahjakas Françoise suostui kosintaan. Hän sai nyt tutustua Pariisin älymystöön ja kirjalliseen kermaan puolisonsa kotona.

Paulin kuoltua Itävallan Anna jatkoi rakastamansa Françoisen taloudellista tukea. Mutta kuningatar äidin kuoltua 1666 kuningas Ludwig XIV katkaisi tuen.

Tässä vaiheessa tuo kaunis kurtisaani, Mme de Montespan, teki elämänsä virheen. Françoise oli jo lähdössä Portugaliin ja luostariin, kun kuninkaan rakastajatar järjesti tälle vakaan vuositulon ja tämä jäi pääkaupunkiin.
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 09:06


Mme de Montespan ei pelästynyt vaikka Mme Scarron synnytti kuninkaalle lapsen vuonna 1669. Päin vastoin, eihän tässä ollut mitään uutta!

Hän järjesti tälle toiselle kuninkaan rakastajattarelle ja tämän lapsen äidille Vaugirardiin komean hovin palvelijoineen, jossa tämä voi pitää Ludwigin lapsesta hyvää huolta.

Mustiin pukeutunut koreilematon ja askeettinen Françoise d'Aubigné ei herättänyt hänen naisellisia varoituskellojaan. Hänellä ei ollut kykyä tajuta, missä vaara piili.
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 09:14


Vuosia myöhemmin asiat alkoivat kulkea huonoon suuntaan Mme de Montespan kannalta. Ludwig XIV päätti 1674 kutsua omat tunnustetut lapsensa ja heidän äitinsä hoviin.

Françoise oli hoitanut taloutensa hyvin ja oli pystynyt hankkimaan Maintenon palatsin. Hän saapui nyt Versailleen Ludwigin lapsen kanssa.

Kuningas ei aluksi lainkaan pitänyt tämän positiivisesta olemuksesta ja kurtisaanin iloksi sanoi, miten paljon parempia ovat tämän suuttumuksen ja pahantuulen puuskat kuin Françoisen "bel esprit"

Ilo oli ennenaikaista. Mustasukkaisuus alkoi kasvaa kun tästä tehtiin Maintenonin markiisitar 1678.
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 09:21


Mme de Montespan oli täysin aliarvioinut Françoisen naiselliset taidot ja viehättävyyden salaisuuden.

Tämä piti päänsä kylmänä hovissa ja otti etäisyyttä kuninkaaseen, joka kiinnostui entistä enemmän yksinkertaisesti pukeutuvasta, hurskaasta ja samalla henkisesti niin rikkaasta ihmisestä.

1670 luvun lopulla kuningas vietti lähes kaiken vapaa-aikansa Françoisen seurassa, joka oli aviomiehensä aikana saanut vertaansa vailla olevan yleissivistyksen.

Vuonna 1680 Mme de Montespan oli hävinnyt taistelun ja lähti toisen naisen lyömänä kuninkaan hovista, koskaan sinne palaamatta.

Françoise hoiti sairasta Maria Theresaa tavattoman hyvin, saaden tästä myös kuninkaan arvostuksen. Maria kuoli tämän syliin vuonna 1683 kun oli yhdessä paljon puhuttu taivasasioista ja rukoiltu.

Talvella 1685-86 hänet vihittiin Ranskan kuninkaan vaimoksi, mutta ei alhaisen syntyperänsä takia voinut olla kuningatar.
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 09:28


Mitä näillä ranskalaisen kuninkaan naisasioilla on tekemistä kristillisen uskon kanssa?

ne osoittavat ensinnäkin, että naisilla oli tuohonkin aikaan valtava vaikutus yhteiskunnan, kulttuurin ja uskonnon maailmassa. Miehistä miehekkäin, jumalkuningas Ludwig XIV, oli täysin naisten armoilla!

toiseksi, näemme miten yksityisten ihmisten ratkaisut uskonasioissa vaikuttavat kauas ja syvälle Jumalan valtakunnan historiaan.

Kyse ei ole periaatteista tai suurista linjoista, vaan yksilön valinnoista erilaisissa elämän tilanteissa.

Hyvinkin pieniltä näyttävät asiat ja ratkaisut voivat vaikuttaa lopulta laajalti omaan ja muiden elämään.
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 09:28


Mme de Montespan ei tajunnut tuon mustiin pukeutuvan ja
rukousnauhoja kantavan vankilassa hugenotille syntyneen naisen vaarallisuutta itselleen, vaan luotti turhamaisesti kauneuteensa.

Jesuiitta pappi la Chaise taas näki tuon uskovan naisen valtavan henkisen voiman, ystävystyi tämän kanssa ja auttoi tätä syrjäyttämään kuninkaan rakastetun ja solmimaan avioliiton.

Yhdessä nämä, avioliiton solmimisen vuonna 1685, vaikuttivat sen että Nantesin edikti kaadettiin ja protestanteista tuli lainsuojattomia, sotilaiden metsästämiä pakolaisia.
MikkoL:
erinomaisen sielukas muotokuva tästä lahjakkaasta ja merkittävästä ranskattaresta, jonka kuningas Ludwig XIV päätti ottaa vaimokseen tämän taustasta huolimatta. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ad/
Madame_de_Maintenant.jpg
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 10:58


Aurinkokuninkaan hovissa ei kaikki ollut aurinkoista, siellä liikkui monenlaisia ranskattaria.

Synkkää valoa avioliiton arkeen Versaillesin loistossa ja ranskalaisissa perheissä antavat 1676 alkaneet tapahtumat.

Brinvilliersin markiisitar, Marie-Madeleine-Marguerite d'Aubray (1630-1676) oli avioliitossa kapteeni Godin de Sainte-Croixin kanssa. Tulot eivät olleet hääppöiset armeijan upseerille, joten yhdessä miehensä kanssa hän murhasi oman isänsä, veljensä ja kaksi sisrataan saadakseen yksin koko kodin perinnön.

Myrkkynä hän käytti hajutona ja mautonta nestettä, arsenikin ja lyijyn sekoitusta, jota kutsuttiin sen keksijän, rouva Giulia Toffanyn mukaan "Toffanyn vedeksi". Se oli helppo sekoittaa ruokailun aikana tarjottuun veteen tai viiniin.

Aqua Toffany nestettä myytiin yleisesti pienissä pulloissa, joissa oli Pyhän Nikolauksen kuva ja tappava aine sai nimen "pyhän Nikolauksen mannaa"
Kirjoittanut: jorma, 18.05.2007 11:07


Tällainen usko vallitsi jesuiittojen ja kardinaalin johtamassa maassa.

Ei ole kumma, että Kreikka ja Italia ovat vieläkin EU:n alakastia, mikäli moraalia arvioidaan. "Pyhä" Venäjä on sitten vielä aivan oma lukunsa.
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 11:07


Mme de Brinvilliers pakeni Pariisista Liègeen, jossa hänet saatiin kiinni.

Tuon ajan tavan mukaan hänet vietiin vankilassa kuulusteltavaksi kiduttamalla. Tässä käytettiin ns. vesihoitoa, joka oli Ranskassa virallisesti käytössä vielä pitkään 1700-luvulle. Amerikkalaiset sotilaat ovat käyttäneet sitä 1900-luvun taittessa Filippiinien sodassa.
MikkoL:
Alexander Dumas vanhempi on kirjoittanut tästä naisesta kertovan "Marquies de Brinvilliers". Amadeen ajan Ranskasta hienon kuvauksen antava teos on kokonaan luettavissa verkossa englannin tai ranskan kielellä

http://www.intratext.com/IXT/
ENG1175/_INDEX.HTM
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 11:08


Uhri sidottiin jonkinlaiseen makuasentoon liikkumattomaksi ja niskan taakse pantiin päätä kohottava tuki. Nenä suljettiin pienillä pihdeillä kiinni, niin että oli pakko hengittää suun kautta.

Suuhun pantiin sitten jonkinlainen tratti, johon kaadettiin vettä, virtsaa tai jotain muuta nestettä.

Uhri tuntee hukkuvansa, mutta ei voi hukkua. Hänen on pakko juoda pakokauhussaan nestettä voidakseen hengittää. Näin vatsa täyttyy ääriään myöten ja aiheuttaa hirvittävää sisäistä kipua.
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 11:10


Ranskalaiset käyttivät vesihoidossa joko "tavallista kyselyä" jossa kaadettiin noin 4.5 litraa nestettä kidutettavan nieltäväksi, tai "erityistä kyselyä", jossa nestettä oli noin yhdeksän litraa.

Mme de Brinvilliers joutui "erityisen kyselyn" kohteeksi, jota voitiin tarvittaessa uusia monta kertaa. Hän oli pian valmis kertomaan kaiken myrkyistään.

Ongelma ei ollut nyt yksi rikollinen, vaan se mitä tuo nainen viranomaisille antoi tietää.
MikkoL:
Markiisittaren kiduttamisesta on aikalaisen tekemä kivipiirros http://upload.wikimedia.org/
wikipedia/commons/3/34/
Marquise_de_Brinvilliers.jpg
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 11:33


Marquise de Brinvilliers teloitettiin kiduttamisen jälkeen heinäkuun 16. 1676 lyömällä pää pois ja ruumis poltettiin roviolla.

Mutta hänen kertomuksensa tuomareille nostatti myrskyn, joka ulottui kuninkaan palatsiin asti. Aqua Tofana oli helposti saatavilla, ja ilmeisesti monet sadat ranskattaret olivat päässeet vaikeasta katolisesta avioliitostaan sen tai vastaavan avulla.

Kuningas säikähti pahan kerran ja tästä lähtien hovissa oli virallinen ruoan ja juoman maistaja, jonka arvokkaana tehtävänä oli kuolla myrkkyyn kuninkaan sijasta.

Poliisit saivat tehtäväkseen etsiä myrkkyjen tekijät, noidat ja heidän asiakkaansa. Alkoi koko Ranskaa koetellut epäilysten, oikeudenkäyntien ja tuomioiden sarja, johon myös monet Versaillesin aateliset tuhoutuivat joko fyysisesti tai menettäen maineensa.
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 11:49


osa nykyajan nuorisostamme viihtyy gotiikan ja Black Sabbath heavy rock bändin seurassa,

taisivat Euroviistuksin alkaa aika maahisesti, tulen loiskuessa ja kansamme syvästi kunnioittaman Lordin möristessä Hard Rock Hallelujaa, Suomi kuvan kiillottamista!

Ranskalaisen oikeuden reportteri, Gabriel Nicolas de la Reynie, antaa erinomaisen kuvan noituuden ja myrkkyjen todellisuudesta Ludwig XIV ajan Ranskassa kertoessaan Catherine Monvoisin eli La Voisin (1640-1680) tapauksesta.
Kirjoittanut: jorma, 18.05.2007 12:15


Ranskalaisen oikeuden reportteri???
Ilmestyikö Apu jo silloin? (Matti Jämsä??)
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 12:41


olisiko parempi "oikeuden kirjuri"

Apu-lehti alkoi ilmestyä vuonna 1933, ja ensimmäiset eurooppalaiset lehdet 1700-luvulla, joten lehdistöä paikalla oli vähän kun La Voisin oli tuomarien edessä huhtikuussa 1679.
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 12:47


Catherine Monvoisin oli monitoiminen nainen ja edustaa minusta uskonnollisuuden toista muotoa, taikuutta ja kaikenlaista paholaisen palvontaa, joka on aikanamme Suomessa taas tullut kovasti suosioon.

Hän oli kädestälukija ja kasvojen lukija, ennustaen tulevia ja antaen neuvoja. Lepakon luista, ruumismullasta, ihmisten verestä, egyptiläisestä muumiojauhosta ja muusta hän laitteli seoksia.

Niillä rakastunut voitti ihastuksensa kohteen omakseen - tämä muuten on erittäin vahva usko tämän päivän Lähi-idässä, poika ei saanut tyttöä mielestään, koska tämän äiti oli antanut hänelle rakkausjuomaa tai tehnyt muun taian!

Mutta La Voisin osasi myös tehdä abortteja tarvittaessa. Ja sekoittaa Aqua Tofanat.

Pappeudesta luopuneen Etienne Guibourgin kanssa hän järjesti "mustia messuja", ehtoollisen irvikuvia mustine kynttilöineen, jossa palvottiin paholaista ja toivoteltiin pahaa jollekin.
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 12:55


Ei tämä toki ole mennyttä historiaa, avaa mikä tahansa iltapäivä lehti ja sieltähän löydät ennustajien ja rakkausasioiden hoitajien ilmoituksia.

Mutta Uuden ajan alussa 1600-luvulla homma oli aika paljon vakavampaa ja synkempää kuin tavallisesti (on noituus nykyäänkin joskus tosi synkkää, ja saatanan palvonta menoineen ja seurauksineen).

Suunnattomasti toimillaan ja taidoillaan rikastunut La Voisin kertoi kuulustelijoilleen, että hänen asiakkaitaan oli Olympia Mancini (1638-1708), kuuluisan pääministeri Mancinin sukulainen, joka mustasukkaisena halusi saada hengiltä kuninkaan rakastajattaria.

listalla olivat sittemmin parannuksen tehnyt Louise de La Vallière, kuninkaalle tahtomattaan toisen virallisen vaimon järjestänyt Montespanin markiisitar sekä edellä kerrottu kaunis ja traaginen "belle Hamilton", joka todennäköisesti myrkytettiin.
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 12:59


Nämä nimet hipoivat aivan kuninkaan lähintä seuraa, hänen rakkaitaan, ja Ludwig XIV pelko oli todella aiheellinen.

Pelko aiheutti sitten ylireaktion, jonka seurauksena hovin ilmapiiri meni tosi synkäksi.

Tuo vähän mieleen Rasputinin roolin tsaari Nikolai II hovissa, jotain oli pahasti pielessä hengellisestä näkökulmasta katsoen.

Kun Orleanssin herttuatatar, kuninkaan veljen vaimo, kuoli oudoissa olosuhteissa epäiltiin nyt myrkkyä. Tosin ilmeisesti aiheettomasti.

La Voisinia syytettiin ja 22 helmikuuta 1680 hänet poltettiin noitana roviolla Pariisin vanhalla teloituspaikalla, Place de Grève, nykyisen Pariisin kaupungintalon alueella.
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 13:07


että näin silloin

jos olet kiinnostunut Ranskan historian näistä ajoista, Alexander Dumas vanhemman romaanit ovat todella hienoja ja sisällöltään tarkkoja.

Richelieun aika on tullut maailmalla tutuksi Athoksen, Porthoksen, Aramiksen ja d'Argagneen kanssa Kolmen muskettisoturin jännittävissä vaiheissa hugenottien tärkeimmän tukikohdan, La Rochellen piirityksen aikaan.

Mainitsin jo että Dumasin "The Marquise de Brinvillies", vesihoidolla kidutettu myrkyttäjätär, on verkossa ilmaiseksi luettavana.

Ludwig XIV ajasta on tietysti valtavasti kirjallisuutta, eräs Ranskan historian tärkeimpiä kuninkaita kun on.

Victor Hugon "Notre Damen kellonsoittaja" (1831) taas kertoo elämästä Pariisissa 1485, eli hieman Ranskan uskonpuhdistuksen ajan alkua.
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 13:38


Suomen ev.lut. kirkon virsikirjassa on yksi hugenottien psalmivirsi 268

1.
Hädässä huudan Herraa
kaikesta sielusta.
Ah, auta tällä kertaa,
oi Jeesus, auttaja!
Korvasi avaa vielä
ja kuule huutoni
ja anna murheen tiellä
armosi, apusi.

2.
Jos oikeuden mukaan
tahtoisit tuomita,
ei kestää voisi kukaan,
täytyisi hukkua.
Vaan, Herra, katuville
et kosta milloinkaan,
kiiruhdat syntisille
anteeksi antamaan.
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 13:38


3.
Lupaukseesi varmaan
nyt panen toivoni.
Saan siitä avun armaan,
jos kuinka kävisi.
Kuin päivää aamuun asti
odottaa vartija,
niin Herraa luottavasti,
sieluni, odota.

4.
Israel, lujaan luottaa
saat Herran hyvyyteen.
Hän aina avun tuottaa,
vie viimein autuuteen,
anteeksi synnit antaa
armostaan suuresta,
kansansa kuormat kantaa,
sen päästää tuskasta.
MikkoL: Clement Marot psalmin 130 pohjalta 1539. Saks. Ambrosius Lobwasser 1573, ruots. Lars Wivallius 1625, suom. 1685. Virsikirjaan 1692.
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 13:42


virsi kuin virsi. mutta kun alkaa tutustua sen taustaan, tämä virsi sävähdyttää ja pistää selkäpiin karmimaan.

Todellista uskon luottamusta Jumalaan

Hugenotteja kunnioitetaan uskon rohkeudesta ja marttyyriudesta erityisesti aurinkokuningas Ludwig XIV aikana kautta maailman.

Yhdysvalloissa on ihmiselle suuri kunnia, jos hänen esi-isiensä tai äitiensä joukossa on Ranskasta paenneita hugenotteja.
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 13:44


Ennen kuin etenemme tarinassa ajattelin ottaa pienen sivuhypyn Ruotsi-Suomen ortodoksisen luterilaisuuden ajan noitavainoihin.
Kirjoittanut: jorma, 18.05.2007 14:03


Ruotsi-Suomen ensimmäinen peridoinen julkaisu eli sanomalehti alkoi ilmestyä 1600-luvulla.
Kirjoittanut: jorma, 18.05.2007 14:06


Samalla voisit kertoa ortodoksien harrastamasta uskonvainosta Suomessa ja Baltiassa 1800-luvulla ja 1900-luvun alussa.

Suomessa asia jäi vähän kesken, kun oli tuo harmittavainen autonomia. Sitten tuli v. 1914 elokuussa muuta tekemistä..
MikkoL:
etkö voisi jelpata, avaa palsta Baltian tai Puolan kristityistä, kovin lähellä meitä. Tämä on niin mielenkiintoista, mutta aika työlästä hommaa o.t.o.
Kirjoittanut: jorma, 18.05.2007 14:16


Louis XIII (1601-1643)
Louis XIV 1638-1715)
Louis XVI (1754-1793)
---------------
Ranskalaiset ovat siinä mielessä rappeutuneita, etteivät tunne oman kuninkaansa nimeä.

Louis tulee nimestä Klodovig - hän oli R:n 1. kristitty kuningas.
Kastettiin joskus 800-luvulla.
Frankki, erään germaaniheimon päällikkö.
Saksalaiset ja skandinaavit sanovat Ludvig, mikä on jokseenkin tarkkaan alkuperäinen nimi.
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 15:04


tuota olen tosiaan ihmetellyt miksi Louis Ludwig, tuo kyllä antaa kielellisen selityksen
Kirjoittanut: jorma, 18.05.2007 15:42


Historiantutkijan pyhä periaate on se, että kutakin aikaa tarkastellaan sen oman arvomaailman valossa.

Ortodoksien vaino Suomen Karjalassa 1600-luvulla > < kuin ortodoksien kokema vaino ortodoksisella Venäjällä 1700-luvulla?? Kuka mittaa mitäkin.

Baltiassa Liettuassa ym. vaino oli sikäli erilainen, että siellä sai seuraavana aamuna kuulla, että nyt on koko kylä kääntynyt yöllä ortodoksiseen uskoon. Vastaanhangoittelijat vain ajettiin Siperiaan, ei muita.
MikkoL:
tuo on hyvä huomautus, että historian kirjoituksen arvomaailma tulee myös sijoittaa tutkittavan aikaan, jotta tulkinnasta tulee autenttinen.
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 17:28


on mielenkiintoista, että Ahvenanmaan noitahysteria sijoittuu juuri Ludwig XIV aikaan eli 1660-luvulle, yksi harvoja tapauksia joissa Ruotsi-Suomessa käytettiin kidutusta, joka oli lailla kielletty.

Aiheesta on mielestäni erinomaiset suomenkieliset sivut, josta lainaus

"Näillä sivuilla käsitellään noituutta, taikuutta ja noitavainoja sekä taikauskoa Suomessa.

Sivut perustuvat varatuomari Timo Kervisen ja fil. tri, dosentti Marko Nenosen tutkimuksiin. Myös muiden tutkijoiden töitä ja tuloksia on mukana, sillä Suomessakin noitavainoja on tutkittu jo 1700-luvulta alkaen eli heti vainojen jälkeen. Mukana on tietoja vastaavista ilmiöistä myös muista maista.

Tähänastisen tutkimuksen päätulokset on julkaistu yleistajuisessa kirjassa "Synnin palkka on kuolema". Kirja on ilmestynyt Otavan kustantamana vuonna 1994."
MikkoL: http://www.chronicon.com/noita/index.fi.html
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 17:37


Suomi oli kuuluisa noitien maa Euroopassa. Toisin kuin muualla, naiset eivät olleet erityisasemassa, vaan oikeudessa oli monia noitamiehiä.

mitään inkvistion tapaista ei ollut vaan asiat käsiteltiin oikeudessa.

1520 - 1750 välillä on 2000 oikeusjuttua, joista on säilynyt arkistotietoja. Paljon arvokasta korkeampien oikeusistuinten aineistoa tuhoutui Turun palossa 1827.

Vanhemmat tapaukset eivät käsittäneet saatanan roolia, ja papisto ja piispat vastustivat tällaista näkemystä.

Saatanismi alkoi esiintyä vasta 1660 luvulla vaikka esimerkiksi piispa Johannes Gezelius vanhempi yritti sitä torjua.

Vaikutteet tulivat Tallinasta ja Saksasta, ja keskeisin "tuoja" oli Nils Palander Ahvenanmaalla, joka oli opiskellut Tallinnassa.
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 17:48


Kuolemantuomioita annettiin pahasta tai mustasta taikuudesta. Mainituilla sivuilla on koottuna 103 ihmisen nimet, jotka tuomittiin kuolemaan vuosien 1526 ja 1689 välillä.

Osan kohdalla korkeampi oikeus muutti rangaistuksen sakoiksi tai ruoskinnaksi, mutta useita mestattiin.

Yksi ainoa henkilö on ehkä poltettu 1669. Listassa on hieman epäselvä maininta Lappfjärd nimisestä henkilöstä, eikä paikkakuntaa mainita.

Toisin sanoen Ruotsi-Suomen aikaan Suomessa ei suinkaan roihunnut noitavalkeita. Korkeintaan yksi, jos sekään.

Suurin osa nimistä on 1600 luvulta, etenkin sen loppupuolelta.

Olisiko Suomen noitavainoissa ollut keski-Euroopan ja etenkin Ranskan vaikutusta?

Brinvilliersin markiisittaren tapaus 1676 voi hyvinkin kuulua samaan laajempaan henkiseen ilmiöön, joka vaivasi tuon ajan Eurooppaa.

Luterilaisten pappien ja piispojen asenne näyttää olleen aivan toinen kuin katolisessa Ranskassa.
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 17:50


Olisiko niin, että Suomen kansan mielessä on ennakkoluuloja ja harhkuvia, joilla ei ole mitään tekemistä ortodoksisen ajan kirkon ja tuomioistuinten todellisuuden kanssa?

Ehkä asia ei ole aivan noin mustavalkoinen, hieno kansainvälinen kulttuuri, johon Turusta ja Viipurista oli yhteyksiä, kertoi asiasta ja varmaan vaikutti kyllä sivistyneistöön ja etenkin papistoon.

Vanha suomalainen pakanallinen taikuus oli kuitenkin luonteeltaan toisenlaista, pakanuutta ja luonnonuskoa, Lapin shamanismia.
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 17:54


Lapin taikaan toki Lars Levi Laestadiuskin vielä tutustui henkilökohtaisesti etenkin saamelaisten parissa.

Mutta kuolemaantuomittujen lista on tämän näköinen Ludwig XIV ajalla:

# 1626 Pyhäjoki, Martinpoika Lauri, ei mestattu
# 1628 Turku, Markunpoika Tapani
# 1632 Pietarsaari, Pekantytär Anna
# 1633 Kokemäki, Hälli Pertti Simonpoika
# 1635 Huittinen, Kyni Valpuri
# 1641 Eura, Joosepinpoika Klemetti
# 1641 Eura, Martinpoika Tuomas
# 1641 Vehmaa, sukunimeltään tuntematon Elina
# 1643 Hämeenkyrö, Lieroinen Antti
# 1643 Vesilahti, Eskonpoika Matti
# 1647 Marttila, Knuutintytär Kaisa
# 1649 Huittinen, Kyni Valpuri
# 1650 Vesilahti, Luikko Olavi, mestattu
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 17:55


# 1652 Savoi Knuut
# 1653 Kokemäki, Joppi Jaakko Jaakonpoika
# 1654 Asikkala, Juhanpoika Tuomas
# 1654 Kokemäki, Kokki Sipi Erkinpoika
# 1656 Huittinen, Sinkka Pekka Heikinpoika
# 1657 Vaasa Punasuomalainen Marketta
# 1658 Huittinen, Kouvo Markku Matinpoika
# 1661 Hausjärvi, Matinpoika Simo
# 1661 Turku konsist, Eolenius Henricus Thomae
# 1662 Tuulos tai Lammi, Antinpoika Simo
# 1663 Jääski Äyrävä, Philpus Eeva
# 1664 Eurajoki, Niilonpoika Antti
# 1664 Vaasa ,Niilontytär Kerttu
# 1665 Hauho, Niilonpoika Esko
# 1665 Hauho, Niilonpoika Urbanus
# 1665 Huittinen (LK), Liuha Simo Heikinpoika
# 1665 Huittinen (LK) ,Sipinpoika Mikko
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 17:55


# 1666 Ahvenanmaa, Bengtsdotter Anna
# 1666 Ahvenanmaa, Hansdotter Kirstin
# 1666 Ahvenanmaa ,Henriksdotter Gertrud
# 1666 Ahvenanmaa, Matsenkia Ebba
# 1666 Ahvenanmaa, Nilsdotter Maria
# 1666 Ahvenanmaa, Persdotter Karin
# 1666 Ahvenanmaa, Skarp Lisbeta
# 1666 Kajaani, Simontytär Anna, tuomio muutettu ruoskimiseksi
# 1666 Paimio, Erkinpoika Niilo
# 1666 Paimio, Erkintytär Kerttu
# 1667 Närpiö, Lång Riitta Mikontytär
# 1667 Puumala, Ahtiainen Juntti
# 1667 Rantasalmi, Venäläinen Yrjö
# 1668 Ahvenanmaa, Olofsdotter Ingeborg
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 17:56


# 1668 Lappfjärd ,Lubb Aune Mikontytär
# 1668 Vöyri, Heikintytär Kaarina
# 1669 Ahvenanmaa, Martinsdotter Marketta
# 1669 Huittinen, Laurinpoika Matti
# 1669 Kristiina, sukunimeltään tuntematon Loppan
# 1669 Lappfjärd, nimeltään tuntematon, poltettu
# 1669 Puumala, Huttuinen Lauri Juhanpoika
# 1669 Vöyri, nimeltään tuntematon syntinen
# 1670 Janakkala, Matinpoika Juho
# 1670 Kerimäki, Rinkinen Juho
# 1670 Turku, Winter Niilo, ammuttu
# 1670 Viipuri, Auvinen Antti Juhanpoika
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 17:56


# 1671 Kemi, Aikionpoika Aikio, kuollut vankeudessa
# 1675 Kruunupyy, Ollintytär Anna
# 1675 Mustasaari, Ristontytär Aune
# 1675 Pietarsaari ,Matintytär Lussi
# 1675 Pietarsaari, Matintytär Marina
# 1675 Vöyri ,Sipintytär Marketta
# 1676 Kristiina, Simontytär Valpuri
# 1677 Kristiina, Salfvo Kaisa
# 1677 Uusikaarlepyy, Juhantytär Liisa
# 1677 Uusikaarlepyy, Paavontytär Anna
# 1678 Kokkola, Pröttö (2) Nilla Margareta
# 1678 Liminka, Pupka (Puuska) Tuomas Jaakonpoik
# 1678 Oulu, Juhantytär Klaara
# 1678 Raahe (kaup), Langila Sipi
# 1678 Ruokolahti, Wieder-Kouko Heikki Olavinpoika
# 1678 Saloinen, Pullo Elias Simonpoika, mestattu
# 1678 Uusikaarlepyy, Juhantytär Beata
# 1678 Uusikaarlepyy, Ståhl Riitta
# 1679 Huittinen ,Heikinpoika Simo
# 1679 Laitila, Tuomaantytär Maisa
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 17:56


# 1680 Lohtaja, Tokoi Antti Antinpoika
# 1683 Sääminki, Luukatar Kirsti Erkintytär
# 1683 Sääminki, Sipari Kaisa
# 1683 Tenala (Hanko), Matintytär Kaisa
# 1685 Eura, Martinpoika Juha
# 1685 Eura, Yrjöntytär Valpuri
# 1686 Tervo (nyk), Tolonen Olli Laurinpoika
# 1687 Raja-Karjala, Rantanen Söyrinki Lillinpoika
# 1688 Vähäkyrö, Mikkula Marina Martintytär
# 1689 Kuopio, Utriatar Riitta
# 1689 Pietarsaari, Pietarintytär Beata
# 1689 Tenala, Antinpoika Erkki
MikkoL:
http://www.chronicon.com/noita/
kuolemantuomiot.html
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 17:58


niin että nettiruukussa on nyt lueteltu 1600 luvulla kuolemaantuomitut suomalaiset noituudesta syytetyt ja kuinka heille sitten kävi, jos se tiedetään.

"Tiedot perustuvat kokoamaamme oikeustapausaineistoon. Aineistossa on kaikkiaan 1 200 syytettyä vuosilta 1520-1750. Aineiston perustyöt ovat tutkimuksessa Kervinen, Timo, Noituus - aikansa rikos. Oikeuden yleistieteiden laitos: Helsingin yliopisto 1984 ja osa täydennyksistä on teoksessa Nenonen 1992."
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 18:07


olisi muuten mielenkiintoista, jos joku nettiruukkulainen tietäisi, onko tuota vaarallisen tappavaa "Pyhän Nikolauksen mannaa" koskaan tuotu Ruotsi-Suomeen tai mainittu täällä missään historian lähteissä.
Kirjoittanut: jorma, 18.05.2007 18:38


Lappfjärd ei ole henkilö, vaan pitäjän nimi.

Noitatuomioita annettiin Suomessa vähemmän kuin Ruotsissa.

Kuolemanrangaistus oli tavallisempi rangaistus kuin nyt.
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 20:03


nyt ymmärrän mitä tuo kohta tarkoittaa, kiitos korjauksesta!

Lappfjärd Lappväärtti, yli 700 vuotta vanha asutus Porin ja Vaasan välillä.

Lappfjärd omnämns för första gången i skrift 1.6.1303, då under namnet Lappafärd. Det var i ett skyddsberv från konung Birger Magnusson i Stockholm som ortsnamnet omnämns.

Tästä hyvin vanhasta kylästä on siis kaksi henkilöä noituuden takia kuolemaantuomittujen listassa Ranskan kuningas Ludwig XIV ajoilta.

1668 Lubb Aune Mikontytär
1669 nimeltään tuntematon, poltettu

Se on myös ainoa tapaus, jossa puhutaan polttamisesta. Toivottavasti tämäkin tieto on väärä, kun ei edes henkilön nimeä tiedetä
MikkoL:
Lapväärtti
kai jotain tekemistä lappalaisten kanssa seudun nimellä
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 20:15


Lauri,Tapani Anna Pertti Valpuri Klemetti Tuomas Elina Antti Matti Kaisa Valpuri Olavi Knuut Jaakko Tuomas Sipi Pekka Marketta Markku Simo Henricus Simo Eeva Antti Kerttu Esko Urbanus Simo Mikko Anna Kirstin Gertrud Ebba Maria Karin Lisbeta Anna Niilo Kerttu Riitta Juntti Yrjö Ingeborg Aune Kaarina Marketta Matti Loppan Lauri Juho Juho Niilo Antti Aikio Anna Aune Lussi Marina Marketta Valpuri Kaisa Liisa Anna Margareta Tuomas Klaara Sipi Heikki Elias Beata Riitta Simo Maisa Antti Kirsti Kaisa Kaisa Juha Valpuri Olli Söyrinki Marina Riitta Beata Erkki
MikkoL: Surullinen nimilista. Kyllä Jeesus heidätkin kaikki nimeltä tuntee, isän ja äidin lapsia hekin
Kirjoittanut: mama, 18.05.2007 20:37


Muistan koulussa oppineeni, että Suomessa olisi vain yksi ihminen noitana poltettu. Ja se on kerrottu jotenkin rintaa röyhistäen, että eihän meillä Suomessa sellaisia julmuuksia. En vain muista koskaan mainitun, että niitä olisi tuommoinen liuta tuomittu kuolemaan jollain muulla keinoin. Ikäänkuin se olisi jotenkin vähemmän raakaa.

Hmm. Mielenkiintoinen juttu.
MikkoL:
hyvin sanottu, Valpuri Kyni tuomittiin poltettavaksi, mutta hovissa se vaihtui ja hän "vain" menetti selkänahkansa, joka ruoskalla hakattiin mäsäksi ja molemmat korvat leikattiin ja tehtiin sosiaalisesti henkipatoksi. molemmat korvat...

jotenkin tuo Lapväärtin tapaus hyppää niin tuosta listasta että se herättää epäilyjä, siihen opettajasi varmaan viittasi
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 20:42


Lainaan tähän vielä lopuksi tästä aiheesta, suomalaisesta pakanuudesta Ludwig XIV aikana mielenkiintoisen kohdan mainitsemiltani sivuilta.

"Harvinaista tietoa pakanallisen jumalan Ukon palvonnasta sisältyy Hauhon, Tuuloksen ja Lammin käräjien pöytäkirjaan 19.-20.11.1662. Kannattanee lainata pöytäkirjaa pitkästi vaikka sen tutkijat jo hyvinkin tuntevat:

"Papisto syytti Kokkilan Sipi Antinpoikaa siitä, että tämä oli viekotellut naapureitaan sekä miehiä että naisia, pakanalliseen jumalanpalvelukseen Hän oli näet keväällä suuren kuivuuden aikana käynyt kehottamassa naapureitaan valmistamaan muutamia kann uja olutta, seuraamaan häntä rantaan ja juomaan Tordönin (s.o. Ukon) maljan ja pyytämään tältä sadetta. Muutamat heistä olivat noudattaneet kehotusta, langenneet järven rannalle polvilleen ja Sipi oli itse astunut veteen aina vyötäisiinsä asti, heittänyt käsillään vettä ilmaan sekä juonut siellä maljan. Sen lisäksi hän oli muutenkin harjoittanut loitsimista ja taikauskoisia menoja, jonka tähden papisto pyysi, että häntä rangaistaisiin hänen harhaopistaan."
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 20:43


"Tämän johdosta Sipiltä kuulusteltiin, oliko hän sillä tapaa menetellyt, jolloin hän kyllä tunnusti kehottaneensa naapureitaan lähtemään hänen kanssaan rantaan rukoilemaan Jumalalta sadetta ja juomaan Hänen maljansa. mutta ei Tordönin (Ukon) tai jonkun muun, niin kuin häntä syytettiin. Sen voivat todistaa hänen seurassaan olleet, nimittäin vanha ratsumies Martti Jaakonpoika, Maunu Heikinpoika, Riitta Sipintytär, Aune Fransintytär ja Valpuri Martintytär, kaikki Kokkilan kylästä. Nämä todistivat kaikki niin kuin Sipi eivätkä halunneet ilmaista noudattamiaan pakanallisia menoja, vaikka heitä monin tavoin kehotettiin lausumaan totuus, vieläpä koetettiin viekotella siihen."
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 20:43


"Mutta lopulta saatiin vanha ja yksinkertainen (eenfåldigh) Maunu Heikinpoika tunnustamaan Sipin käyneen talosta taloon vaatien kokoontumaan järven rannalle ja juomaan Tornödin (Ukon) maljan, että paremmin saisivat sadetta. He olivatkin hänen neuvoaan noudattaneet, koska hän sanoi sen ennen auttaneen, ostaneet 9 kannua olutta, langenneet polvilleen piiriin ja Sipi oli heille sanellut seuraavaan tapaan, kuinka heidän oli maija juotava: Pyhä Ucko jllman Isä, Jumalan käskyläinen, sadetta sinä meilen suo, ettei cuivuis Kucka Caunis, wilia wihelä waipuis jne. Ja kun he sitten kukin puolestaan olivat maljan juoneet ja lukeneet sekä sitä ennen että sen jälkeen "Isä meidän" kolme kertaa, oli Sipi yksin mennyt järveen. heittänyt käsillään vettä ilmaan sekä juonut maljan lausuen edellä mainitut sanat. Sitten kukin heistä oli lähtenyt kotiinsa erästä puroa pitkin ja siitä Sipin neuvosta heittäneet vettä toinen toistensa päälle sanoen näin satakoon."
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 20:44


"Muut kutsuttiin nyt sisään ja heille ilmoitettiin Maunun tunnustus, jolloin heidän kaikkien täytyi myöntää niin tapahtuneen, mutta he väittivät Sipin kieltäneen sitä tunnustamasta. Eikä Sipi itsekään heidän tunnustuksensa jälkeen voinut sitä kieltää. Hän lausui vain suuren kuivuuden pakottaneen hänet niin tekemään, koska se ennen esi-isien käyttämänä oli auttanut eikä heitä siitä ollut pantu syytteeseen"

Melander (Virittäjä 1932).38-40. Käännöksen kieliasua on korjattu. Rukous on merkitty pöytäkirjaan suomeksi.


http://www.chronicon.com/noita/hame_1.html
Kirjoittanut: MikkoL, 18.05.2007 20:52


Pyhä Ucko jllman Isä, Jumalan käskyläinen, sadetta sinä meilen suo, ettei cuivuis Kucka Caunis, wilia wihelä waipuis

Ukon palvontaa vielä 1660-luvulla Hämeessä, hitaita kun ovat siellä uskontoakin vaihtamaan

(siellä minäkin kasvoin... mutta kyllä tässä vielä Amateehen ehditään, ennemmin tai myöhemmin)
MikkoL:
niin, kuolemantuomio tuli Sipi Antinpojalle
Kirjoittanut: jorma, 18.05.2007 21:03


"Muistan koulussa oppineeni, että Suomessa olisi vain yksi ihminen noitana poltettu...... En vain muista .... että niitä olisi tuommoinen liuta tuomittu kuolemaan jollain muulla keinoin. Ikäänkuin se olisi jotenkin vähemmän raakaa." (Lainaus)

---

Joo.
Onko jossakin sitten sanottu, että "tuommoinen liuta" olisi poltettu?
Minä en ole nähnyt sellaista tietoa. Onko joku muu.

Kuolemantuomio on eri asia kuin tuomion täytäntöön pano.
Kirjoittanut: mama, 18.05.2007 21:48


Niinpä, mutta listassa oli useamman kohdalla mainittu myös teloitustapa. Eli oli tapettu noitana useampi kuin se yksi poltettu.

Jäin vain pohtimaan, että onko tuo uudempaa tietoa kuin minun koulunkäyntini...
Kirjoittanut: jorma, 18.05.2007 21:58


Minä löysin 3 neljä teloitettua.
Pitäisi lukea kirja, jotta tietää muutettiinko muiden tuomiota.

Päänsä menetti aika helpolla silloin.

Noidat horjuuttivat yhteiskuntarauhaa asettumalla viranomaisia vastaan. Vaihtoehtoinen auktoriteetti. Kilpailua.
Kansan piti olla hiljaa ja totella pappia ja voutia.

(Vertaa tilannetta Venäjään, jossa eletään 1600-lukua.)

Kirjoittanut: MikkoL, 19.05.2007 08:26


nuo tiedot kuolemantuomioista perustuvat siis oikeustieteen laitoksella tehtyyn väitöskirjaan.

siellä sanotaan että on vain näitä alemman oikeuden asiakirjoja säilynyt monessa tapauksessa, koska Turun palossa korkeamman oikeusasteen arkistoja tuhoutui niin pahasti.

monen listassa mainitun lopullinen kohtalo ei sen tähden ole selvä.

mutta se että Valpurin korvat leikattiin ja selän iho tuhottiin kertoo, että ei tässä ihan helpolla päässyt vaikka ei olisi mestattu.

Kirjoittanut: MikkoL, 19.05.2007 08:27


Sipi Antinpoika katsottaisiin nykyään varmaan kirkonkin kannalta kansanperinteen vaalijaksi.

hän on selvästi vanhan suomalaisen pakanuuden menojen muistaja, joita sitten on kovasti koetetttu saada talteen.

ei Jeesus Kristus koskaan sanonut, että menkää pakanoiden luokse ja tappakaa ne, jotka eivät usko minuun niinkuin uskontunnustuksissa sanotaan.

niin usein kuitenkin tehtiin.

Kirjoittanut: MikkoL, 19.05.2007 08:28


Kirkon yhdessä siihen kuuluvien viranomaisten vainoama eurooppalainen noituus on saattanut monasti olla vanhaa kansanuskontoa, jota muistin varassa on pidetty yllä.

Saatanismi on kirkon opetuksen ympärille myöhemmin kehittynyttä, toisaalta teologien harhakuvitelmia ja kidutettujen ihmeellisiä tunnustuksia, toisaalta vasta-kristillisyyttä, kiinnostusta absoluuttiseen pahaan.

Nils Palander toi saatanismin käsitteet Suomeen ja 1666 Ahvenanmaan noitahysteria luetaan hänen tiliinsä.

No comments:

Post a Comment