Tuesday, May 11, 2010

Amadee (5)

Kirjoittanut: MikkoL, 27.05.2007 13:00


Amadeen tarina on presidentti Tarja Halosen johtaman Suomen tasavallan henkisen ja hengellisen tilanteen kartoittamisen kannalta tärkeä.

voimme ohimennen todeta, että Ranskan vallankumous on lopultakin saapunut Suomeen.

tai voimme paneutua Ranskan vanhempaan historiaan, joka auttaa ymmärtämään tuon merkittävän kansakunnan vaiheita ja nykypäivää.

valitsin tämän tien. ja Ranskan historiaa katselen hugenottien näkökulmasta, en teoriassa vaan seuraten tuona aikana eläneen kristityn ihmeellistä vaellusta Jeesuksen seurassa.
Kirjoittanut: MikkoL, 27.05.2007 13:03


Suomi on tasavalta, republic, jota johtaa kansan yksillä ja yhtäläisilllä vaaleilla valitsema eduskunta sekä suoralla kansanäänestyksellä ehdokkaiden joukosta valittu presidentti.

tämä ei ole raamatullinen valtiomuoto. Taivasten valtakunta ei ole tasavalta vaan absoluuttinen monarkia, jonka kansalaisten odotetaan antautuvan täydellisesti sen Kuninkaan hallintaan.

ymmärtääkseni papiston sääty ja monet oikeistolaiset olisivat halunneet tehdä Suomesta kuningaskunnan, ja henkilökin oli jo valittu, saksalainen aatelisherra.
Kirjoittanut: MikkoL, 27.05.2007 13:07


tasavaltaista hallitusmuotoa ajoivat sen sijaan politiikan vasemmalta laidalta ja keskustasta ihmiset, joita innoitti Ranskan vallankumous 1789-1799.

tämä oli koko maailmaa järisyttänyt kansannousu, jossa Ranskan monarkia ja sitä tukenut katolinen kirkko romahtivat eivätkä ole koskaan enää nousseet entiseen mahtiinsa.

Liberté, égalité, fraternité
Kirjoittanut: MikkoL, 27.05.2007 13:17


Taustana oli Ludwig XIV yli 70 vuotta kestänyt yksinvalta, jonka synkkää puolta leimasi nimenomaan lähes kahden miljoonan hugenotin vaino.

Kaleerit olivat hänen hallituksensa vihattu symboli, ja vielä 1800 luvun lopulla vankeja kutsuttiin galerien nimellä.

Ranskan kansa sai kyllikseen tästä.

Valistusajan filosofit alkoivat miettiä vaihtoehtoisia valtiomuotoja.

Voltaire (1694-1778) kirjoitti terävällä kynällään Ludwig XIV elämänkerran (1752) ja hyökkäsi armotta kirkon ja uskonnon vääristymien kimpppuun teoksessaan "Candide, ou l'Optimisme" 1759.
Kirjoittanut: MikkoL, 27.05.2007 13:20


Ranskan kirkko, kardinaali Richelieun ajasta mukana nousevan absoluuttisen monarkian kanssa käsi kädessä, yksi Jumala, yksi usko, voitti hugenotit ja kukisti uskonpuhdistuksen, joka alkoi Raamatun kääntämisestä kansankielelle Lutherin aikaan.

Mutta ei kestänyt kovin kauan, kun tämä Raamatun kaato osoittautui Pyrrhoksen voitoksi. Merkittävä osa lahjakkainta väestöä joutui uskonsa takia maanpakoon aiheuttaen valtiolle vakavia huolia.

Mutta kun kansan karttuisa käsi antoi takaisin, siinä lensivät sekä kunkut että kardinaalit pitkin seiniä ja monet menettivät päänsä.

Ludwig XIV vammautti Ranskan hengellisen elämän eikä se ole tähän päivään asti siitä toipunut.
Kirjoittanut: MikkoL, 27.05.2007 13:26


Ranskalaisten kylmä suhtautuminen kaikkeen uskonnollisuuteen, sekä kristinuskoon että islmaiin että juutalaisuuteen, nousee varmasti juuri tältä syvältä pohjalta.

Esi-isät ja esi-äidit muutaman sukupolven takaa olivat mukana ja näkivät hallitsijoiden ja hengellisten johtajien menoa ja meininkiä.

Nyt siitä halutaan pysyä erossa. Voimme elää tasa-arvoista, veljellistä ja vapaata elämää Ranskan vallankumouksen hengessä kun pidämme nuo uskonnolliset ihmiset kauempana hallituksesta.

Tämä virtaus on saavuttanut myös Suomen älymystön ja poliittisen eliitin.

Ei niinkään neuvostoliittolainen kommunismi määrittele tasavaltamme ilmapiiriä tänään, idän suhteet ovat liian traumaattiset isosta vihasta asti, vaan Ranskan ihailtu vallankumous.

Se on myös USAn valtiomuodon ja valtion ja uskonnon jyrkän erottamisen taustana. Monet Ranskasta paenneet hugenotit olivat mukana itsenäisyysjulistusta ja perustuslakia säätämässä ja tappelemassa englantilaisia vastaan.
Kirjoittanut: MikkoL, 27.05.2007 13:28


Jeesus valitsi Amadeen kertomaan, miten Hänen omiaan Ludwig XIV aikana kohdeltiin. Mutta Hän lähetti enkelinsä nuorukaista suojelemaan Ranskan synkimmän rangaistuslaitoksen syvöreissä.

Jatkan hänen tarinaansa hiljalleen, siihen kannattaa tutustua.
Kirjoittanut: MikkoL, 27.05.2007 21:22


Cevennen 64 km pitkä vuoristoseutu on Loire ja Rhone jokien vedenjakaja. Nantesin ediktin kumoamisen jälkeen 1685 monien kylien asukkaat pakenivat näille vuorille.

Hugenotit nousivat kapinaan kuningas Ludwig XIV vastaan 1702 ja sissisota katolisia vastaan jatkui aina 1710 asti. Tämä ns. Camisardi sota on ehkä järkyttävimpiä vaiheita Ranskan uskonsotien ajalta.

Jos liikut St. Etiennen tai Cevennen suunnalla nyt kesällä käy ihmeessä "Autiomaan kirkon" museossa

Le Mas Soubeyran
30140 MIALET

Aukioloajat:
Maaliskuun 1 Marraskuun 30.
9:30am - 12:00pm
and 2:00pm - 6:00pm

Heinäkuussa ja elokuussa
9:30am - 7pm
tel +33 (0)4 66 85 02 72
fax +33 (0)4 66 85 00 0

http://www.museedudesert.com/
article5759.html
MikkoL: email musee@museedudesert.com
Kirjoittanut: MikkoL, 27.05.2007 21:26


Museon kotisivut on tehty kauniisti.

Siellä on mahdollisimman tarkka luettelo kaleeriorjiksi tuomituista ja muista "Autiomaan aikana" Nantesin ediktistä Ranskan vallankumoukseen Ranskassa tunnetuista hugenoteista.

Siellä kerrotaan nimeltä mainiten Raamattuun uskovista naisista, jotka vangittiin Konstanzan torniin.

"Jos Cevennen kalliot kertoa voisi, ei silmäkään kuivana oisi"

runoilisin, jos osaisin.
Kirjoittanut: MikkoL, 27.05.2007 21:29


Selaile pitkää aakkosjärjestyksessä olevaa listaa kaleereihin tuomittujen nimistä, laivoista, ajankohdista.

Nimet ovat aakkosjärjestyksessä
http://www.museedudesert.com/
article5810.html

Amadeen nimeä et sieltä löydä. Kerron myöhemmin miksi.
Kirjoittanut: MikkoL, 27.05.2007 21:31


Tässä vähän mallia (ranskalaisilla sivuilla on englantilaista tekstiä USAn sukututkijoita ajatellen)

DABLAIN, Fiacre voir : DABLIN, Fiacre

DABLIN ou DABLAIN, Fiacre. De Champagne Condamné pour désertion en 1692. Libéré le 20 juin 1713.

DAIRES, Pierre voir : DAYRES, Pierre

DAIRES, Pierre voir : DAZEUR, Pierre

DALENCON, Pierre. De Metz (57000). Condamné à Metz en mai 1712.

DALGUE ou DALGUES, Pierre dit PEROQUET. Né vers 1633, fils de Jean et Jacquette Verdier, époux de Charlotte Gout ; cardeur de laine. De Lasalle (30460). Condamné à Montpellier pour assemblée et avoir aidé F.Vivens, le 13 mars 1692. Mort à l?hôpital le 22 avril 1699.
Sur La Vieille-Réale et La Madame. N° écrou : 14287.

DALGUES, Pierre voir : DALGUE, Pierre
Kirjoitus poistettu / MikkoL
:
________________________________________
Kirjoittanut: MikkoL, 27.05.2007 21:34


Jokainen nimi tuossa listassa on ihmisen elämäntarinaa, joka vaipui hänen uskonsa tähden Jeesukseen Kristukseen kaleerien järkyttäviin syövereihin.

Hugenottien autiomaavaellus kesti kauemmein kuin herpealaisten 40 vuotta Siinailla.
Kirjoittanut: MikkoL, 27.05.2007 21:42


Katso tuossa edellä vaikka Damouin suvun nuoria miehiä:

Marc-Antoine (s.1670) kaleereissa L?Ambitieuse (Bordeaux) ja L?Emeraude (Marseille)

Veljensä Abel (s.1667) kaleereissa La Brave, La Grande ja La Dauphine

Etienne (s.1669) samoissa kaleereissa serkkunsa Abelin kanssa La Brave, La Grande ja La Dauphine

Abel ja Etienne kärsivat molemmat bastinadon elokuun 17, 1700.

Ehkä samoin väärin syyttein kuin Amadeelle melkein tapahtui.
Kirjoittanut: MikkoL, 27.05.2007 21:48


en tiedä, tuota voisi ehkä kutsua kamisardi sodaksi, vaikka eihän se sotaa ollut, kun kyläläisiä vastassa olivat Ranskan armeijan koulutetut ja harjaantuneet joukot.

Yli 450 kylää Cevennen vuoristossa meni maan tasalle, ja kun sotilaat lähtivät, mikä lie ollut näky.

Onkohan näistä vuorista kukaan kirjoja kirjoittanut?
Kirjoittanut: MikkoL, 27.05.2007 21:52


Tuulikki Muller kannattaa ehdotustani kayda siella, kertoen etta UNESCO ei huolinut suojeltavien listoille. Nain Tuulikki:

Ranskan eteläosassa sijaitseva Cévennesien vuoristo olisi ehkä ansainnut päästä suojeltujen suojelukohteiden sarjaan, kuten jo monet suomalaiskohteetkin ovat päässeet.

Ranskan eteläosassa, lähellä Välimerta ja Espanjan rajalla kohoavaa Pyreneiden vuoristoa, sijaitseva Cévennesien vuoristo kuuluu niihin Ranskan vielä suhteellisen neitseellisiin alueisiin siinä mielessä, että matkailu ei ole sitä vielä ehtinyt pilata. Vuoristomaisemat ovat pysyneet luonnontilassa, ökyrakennuksille ei ole annettu rakennuslupaa ja autotietkin ovat yhä niin mutkikkaita, että vuoristossa pystyy harvoin ajamaan yli viittäkymppiä tunnissa.
Kirjoittanut: MikkoL, 27.05.2007 21:53


Maisemat vaihtelevat alati, niiden jylhä ja koruton kauneus panee ainakin minut ajattelemaan Lappia. Ihminen ei ole paljoa ehtinyt vaikuttaa näihin maisemiin. Myös alkuperäistä arkkitehtuuria pidetään yhä kunniassa: vanhat liuskakivistä tehdyt, kuumina kesinä viileät talot restauroidaan, niitä ei tuhota.

Taloraunioista kiinnostuivat 1970-luvulla paitsi ranskalaishipit, sittemmin varsinkin saksalaiset ja hollantilaiset, jotka ovat sopeutuneet karuihin maisemiin.

Vuoristoalue on kiinnostava paitsi poikkeuksellisen kauniin vuoristonsa myös historiansa ansiosta. Onhan alue ollut vuosisatoja protestanttien keskus muuten katolisessa maassa. Kamisardit (camisards) olivat calvinisti-protestantteja, jotka puolustivat oikeutta omaan uskontoonsa aurinkokuningas Ludvig XIV:n aikakaudella 1700-luvun alussa. Verisistä taisteluista ja sorrosta huolimatta protestantismi kukoistaa yhä Cévenneseillä.

Pikkukylät ovat täynnä erittäin edullisia ja herkullisia ravintoloita, majataloja ja pidemmäksikin ajaksi vuokrattavia taloja ja asuntoja.

Tuulikki Muller
MikkoL: http://www.toisinsanoen.fi/
index.php?option=com_content&
task=view&id=129&Itemid=99999999
Kirjoittanut: MikkoL, 27.05.2007 21:55


Niin että sinne vain. Ja eikö ole upea kuulla, että hirveistä vainoista huolimatta, tai ehkä juuri niiden takia, uskonpuhdistuksen liekit yhä palavat Ranskassa kaukaisilla ja vaikeakulkuisilla "Sevennien" vuorilla, niinkuin niitä joku kutsuu.
Kirjoittanut: MikkoL, 27.05.2007 22:17


Lyhyesti vielä kamisardeista, että heitä johti moniin voittoisiin taisteluihin Ludwig XIV joukkoja vastaan rohkea ranskalainen sotilas, Jean Cavalier (1681-1740).

Hän oli paennut hugenottien vainoja Sveitsiin, toimien siellä leipurina, mutta veri veti takaisin ja Cevennen vuorilla hän aloitti epätoivoisen kamppailun katolista kuningasta ja yksinvaltiasta vastaan.

pappeja surmattiin, katolisia kirkkoja poltettiin ja meno oli vauhdikasta kun hän yllättäen hyväksyi 1704 hyvätuloisen aseman Ranskan armeijassa ja jätti hugenotit oman onnensa nojaan.

Hänen muistelmansa "Memoirs of the Wars of the Cévennes Under Col. Cavalier" (1726) antavat silminnäkijän kuvauksen noilta vuorilta.
MikkoL: jollen erehdy, edellä oleva vajavainen tekstini esikoisten nettiruukun keskustelussa on pisin kuvaus kamisardeista, mitä suomenkielellä ylipäätään löytyy?
Kirjoittanut: MikkoL, 27.05.2007 22:05


"Jos Cevennen kalliot kertoa voisi, ei kenenkään silmät kuivina oisi" ...

mutta lähdetään Amadeen kanssa nyt merille.
Kirjoittanut: jorma, 28.05.2007 06:45


Se on myös USAn valtiomuodon ja valtion ja uskonnon jyrkän erottamisen taustana. Monet Ranskasta paenneet hugenotit olivat mukana itsenäisyysjulistusta ja perustuslakia säätämässä ja tappelemassa englantilaisia vastaan. (MikkoL)
..........
Pitäisi esittää nimiä.

Ei siellä ranskalaisia nimiä taida näkyä.

Oli kyllä John Morton Penssylvaniasta, joka periytyy Uudesta Ruotsista, Juho Marttinen
Kirjoittanut: MikkoL, 28.05.2007 08:28


kiva että tartuit tähän, sinä viet tällä keskustelua eteenpäin olennaisesta asiasta, hugenottien roolista Amerian Yhdysvaltojen perustamiseen ja sen perustuslakiin.

Tarkoittanet, että itsenäisyysjulistuksessa ei ole ranskalaisia nimiä ja kysyt missä hugenotit?

En tiennyt, että John Morton on Juho Marttinen, todella mielenkiintoinen asia, täytyy koettaa selvittää mikä on tuo ilmeisesti jo 1700-luvulla syntynyt Uusi Ruotsi, kauan ennen suuria Amerikan muuttoja Pohjanmaalta.
Kirjoittanut: MikkoL, 28.05.2007 08:30


Kerron tästä vähän laajemmin, koska se on oman aikamme syvien perusvirtausten kannalta olennainen.

Ajattelin myös kertoa Konstanzan tornin naisista vähän lisää ennenkuin lähdemme merisotaan Amadeen seurassa.
Kirjoittanut: MikkoL, 28.05.2007 08:32


Tuossa tuli vähän matkailumainosta etelä-Ranskaan Mullerin tekstiä hyväksikäyttäen.

Jos sattumoisein liikutte sielläpäin kalvinistien psalmilaulua kuulemassa pistäkää ihmeessä postikortti Mikko Louhivuori P.O.Box 53 Beit Jala via Israel.
Kirjoittanut: jorma, 28.05.2007 10:43


En kai minä aloittanut puhumaan USA:n historiasta? Vrt alla:

"Se on myös USAn valtiomuodon ja valtion ja uskonnon jyrkän erottamisen taustana. Monet Ranskasta paenneet hugenotit olivat mukana itsenäisyysjulistusta ja perustuslakia säätämässä ja tappelemassa englantilaisia vastaan." (MikkoL)

Minusta tällaiseen tietoon pitää ottaa kantaa, koska se tuntuu oudolta.

USA;n valtiomuoto lienee paremminkin
e n g l a n t i l a i s e n
valistushengen hedelmää. Sieltä valistus tuli RAnskaankin, aivan kuin sivistys Ruotsista Suomeen.

Sekoitettuna engl. protestanttien uskonnonvap kaipuulla.
Kirjoittanut: MikkoL, 28.05.2007 10:54


kirjoitin, "kiva että tartuit tähän, sinä viet tällä keskustelua eteenpäin olennaisesta asiasta, hugenottien roolista Amerian Yhdysvaltojen perustamiseen ja sen perustuslakiin."

ja sinä tuohon "kivaan" heti otit puolustuskannan "enhän minä USAsta alkanut puhua"

jokin ei ole lainkaan kohdallaan siinä miten tekstiäni luet. se tekee mielekkään keskustelun mahdottomaksi.
Kirjoittanut: jorma, 28.05.2007 11:52


Tico, tico, lauloi gerontiko!
Kirjoittanut: MikkoL, 28.05.2007 11:56


ei pärjännyt euroviisuissa Suomen tico tico aikoinaan

nämä ovat jossain määrin julkisia palstoja, joten ilmoitusasiana että kirjoitukseni poistettiin "asiasta ja asian vierestä" palstalta.

en itse asiassa huomannut, että palstan oli avannut henkilö jolla on mustalista, joten pidän jatkossa parempaa huolta.

myös muut sillä palstalla olevat kirjoitukseni voi huoleti poistaa, ne ovat kaikki asian vierestä.
Kirjoittanut: MikkoL, 28.05.2007 11:57


jotta välttyisimme tuollaiselta ylimielisyydeltä muita kilvoittelijoita kohtaan, jota täälläkin taas näemme, suosittelen sydämellisesti Gerontikonin lukemista.

Autiomaan isien opetukset pistää hiljaiseksi ja auttaa tajuamaan, mitä on todellinen nöyryys ja mikä pöyhkeää nöyristelyä muka oikean opin nimissä.
Kirjoittanut: jorma, 28.05.2007 14:37


Fantastico! Gerontiko III Anorektiko.
MikkoL: :-)
Kirjoittanut: MikkoL, 28.05.2007 15:02


vaikka aurinkokuningas oli kieltanyt hugenottien kokoontumiset, nama tapasivat yon hiljaisuudessa salaisissa paikoissa lukemaan Raamattua ja rukoilemaan yhdessa.

On ne olleet kokoontumisia.

kavaltaja juudaksia oli, rahaa oli tarjolla, ja sotilaat saattoivat yon hiljaisuudesa piirittaa rukoilijoiden talon.

siita sitten tuomarin eteen ja miehet kaleereihin. naisia ei sinne tuomittu vaan lahetettiin vankiloihin, usein elinkautiseen.

kuka hoiti lapset, siita eivat viranomaiset huolehtineet, heidat annettiin luostareihin kasvatettaviksi munkeiksi ja nunniksi.
Kirjoittanut: MikkoL, 28.05.2007 15:06


vankiloista kuuluisin ja pahamaineisin oli Konstantinuksen torni. 1248 rakennettu torni sijaitsee Valimeren rannalla Montepellierin ja Arlesin valissa Rhone joen suolaisessa suistossa.

kuningas Ludwig Pyha rakensi suuren Aigues-Morte linnansa ristiretkensa lahtosatamaksi ja tukikohdaksi.

Nimi tarkoittaa "kuolleet vedet" joka johtuu paksuista suolakerrostumista linnaa lahella olevalla Camarquen alueella. Samaan tapaan kuin Raamatun Suolameri on Kuollut meri.
Kirjoittanut: MikkoL, 28.05.2007 15:40


Pyorea Konstantinuksen torni on noin 30 metria korkea ja siina on 8 metria paksut muurit. Ludwig Pyha rakensi sen linnansa rakentajien turvapaikaksi. Ja turvallinen se tosiaan on!

Rukouskokouksesta vangitut naiset vietiin tuomarin eteen ja heilla oli mahdollisuus luopua harhastaan ja palata katoliseen kirkkoon.

Monen kristityn ranskalaisen naisen matka jatkui ristiretkelaisajan Konstantinuksen torniin suolatasankojen luokse.
MikkoL: paksusta tornista on kuva
http://www.assomption.org/DoImWbAA/
Alzon/SurPasAlzon/Batch5-Nimes/
aigue-morte.jpg
Kirjoittanut: MikkoL, 28.05.2007 15:30


MALZAC Des Vanels, près de Vébron. Répression de l?assemblée de la Baume Dolente tenue par le prédicant Roman en 1698. Jugement de Broglie du 2 avril 1698. Mise à la Tour de Constance avec ses 2 s?urs.

MALZAC, Marie. Des Vanels, près de Vébron. Répression de l?assemblée de la Baume Dolente tenue par le prédicant Roman en 1698. Jugement de Broglie du 2 avril 1698. Mise à la Tour de Constance avec ses 2 s?urs, rationnaire en 1698 et 1699. Marie y est seule le 31 mars 1701.

MALZAC, Suzanne. Des Vanels, près de Vébron. Répression de l?assemblée de la Baume Dolente tenue par le prédicant Roman en 1698. Jugement de Broglie du 2 avril 1698. Mise à la Tour de Constance avec ses 2 s?urs, rationnaire en 1698 et 1699.
Kirjoitus poistettu / MikkoL
:
________________________________________
Kirjoittanut: MikkoL, 28.05.2007 15:32


MANET, Isabeau. Voir : MENET, Isabeau.

MANET, Jeanne. Du Vivarais. Condamnée avec sa s?ur Isabeau par un jugement de Bernage du 1° mars 1737, pour avoir assisté à une assemblée le 29 mars 1735. Jeanne, 17 ans, s?échappe et se réfugie en Suisse.

MANON. Voir : LAPRA, Anne.

MANOUVELLE, Louise. Épouse de Jean Nègre. Assemblée de Saint-Lager-de-Peyre en 1706. Dite :"bonne pour la Tour de Constance" lors de l?instruction ouverte par le prévôt, elle a 50 ans. Écrou incertain.

MANUELLE, Catin. S?ur d?Isabeau Manuelle. Écrou le 30 juin 1693, à l?hôpital le 1° août 1693, réintégrée le 8. Sortie le 25 août 1693.

MANUELLE, Isabeau. S?ur de Catin. Écrou le 30 juin 1693. Sortie le 19 août 1693.
Kirjoittanut: MikkoL, 28.05.2007 15:43


tuossa on useampia sisaruksia, monen kohdalla tosin vankeus Konstantinuksen tornissa jaa lyhyeksi, nimi on sailynyt tuon pahamaineisen vankilan arkistoissa.
Kirjoittanut: MikkoL, 28.05.2007 16:10


MENET ou MANET, Isabeau. Née le 5 septembre 1711, de Beauchastel en Vivarais. Épouse le 18 juin ou le 19 avril François Fiales, travailleur de terre de Saint-Georges, âgé de 25 ans. Une fille aînée et un fils né dans les prisons de Pont-Saint-Esprit. Un jugement de Bernage du 1° mars 1737 la condamne à la prison à vie pour avoir assisté à une assemblée le 29 mars 1735. Sa s?ur Jeanne, 17 ans, sous le coup du même jugement, s?échappe et se réfugie en Suisse chez un oncle et une tante. Son mari, condamné aux galères, y mourra en 1742. Entrée à la Tour sur Ordre du roi, le 28 janvier 1737 avec un fils au sein, Michel-Ange. Elle demandera à sa s?ur, dans sa dernière lettre du 26 décembre 1743, de l?accueillir à Genève et il est remis à son frère à l?âge de 6 ans. Les trois lettres qu?elle envoie à sa s?ur permettent à celle-ci d?informer le Comité de soutien. Élargie le 3 mars 1750, sur Ordre de Le Nain, et rendue à son frère, sa présence étant devenue dangereuse pour les prisonnières (folie réelle ou simulée, ou phtisie). Décédée Non-Catholique à son domicile le 3 mai 1758.
Kirjoittanut: MikkoL, 28.05.2007 16:19


otetaan esimerkiksi vaikka sisarukset Isabeau ja Jeanne Manet, jotka vangittiin, koska he olivat avustaneet rukoushetkessä 29. maaliskuuta 1735.

Ankara vankeustuomio tästä rikoksesta langetettiin 1.3.1737.

Vain 17 vuotias Jeanne onnistui pakenemaan vartijoiltaan ja pääsi lopulta turvaan Sveitsiin.

Isabeau joutui kärsimään pitkään vankilassa, hänen miehensä tuomittiin kaleereihin ja kuoli niissä viisi vuotta myöhemmin, 1742. Isabeau vietiin synkkään Konstantinuksen torniin pientä poikaansa, Michel-Angea imettäen.

Veli otti vankilassa kasvaneen pojan hoitoonsa kun tämä oli 6 vuoden ikäinen.

Jeesuksen oma Isabeau kuoli 3.5.1758.
Kirjoittanut: MikkoL, 28.05.2007 16:23


Halusin tuoda näiden urheiden kristittyjen naisten nimiä nettiruukkulaisten tietoon.

Voimme yrittää ajatella, millaista oli olla vuosikaudet tornissa, aviomies jossain kaukana hirveissä oloissa kaleeriorjana, lapsi mukana pimeässä sellissä kestä talvet. Ei aivan kaikki äänet, mitä siellä öisin kuultiin, olleet lapselle sopivaa iltalaulua.

Naiset olisivat milloin tahansa voineet ilmoittaa vartijoille, että ovat tulleet parempiin ajatuksiin ja haluavat palata katoliseen kirkkoon. Vapaus olisi koittanut oitis kuninkaan käskystä.

Amadeen kertomus auttaa ymmärtämään miten he kestivät, koska Jeesus oli enkeleineen siellä pimeydessä heitä hyvin lähellä.
Kirjoittanut: jorma, 28.05.2007 19:38


jorma, sinun lienee vaikea tunnustaa, etta hibernatus kirjoitti oikein

et pysty muuta osoittamaan, ja on aivan turha kiemurrella mikkojahdissa kun on kyse keskeisesta totuudesta (MikkoL)
-------------
Minä en aio tähän polemiikkiin.
Mikko rakastaa katolilaista oppia, se on selvä, joten lipsahduksia sattuu.

On hiukan noloa, että luterilainen pappi ei tunne luterilaista oppia, mutta sattuuhan sitä paremmissakin piireissä.

Vähän noloa on myöskään muuttaa toiseksi Laestadiuksen opetusta. Joten, hold your horses..Mikko. Turha on vaivasi..

Laestadius sanoo asian selvästi saarnoissaan, sitten Hulluinhuonelaisessa. Sammeli Juntusen väitöskirja kannattaa myös lukea.

Jos joku viitsii kaivaa. Ero on suuri, siitä väiteltiin jo Lutherin aikaan paavilaisten kanssa samalla tavalla kuin me Mikon kanssa nyt.

Ukko Laestadius on tässä asiassa kirkkaan luterilainen.

Adios, senjores.
Kirjoittanut: jorma, 28.05.2007 20:09


Kannattaa muuten lukea Hulluinhuonelaisen pykälä 1462 ja 1463

Se, mitä Mikko nyt sanoi, on LLL:n lainauksen lainauksen mukaan näin: "Tämä ei nyt ole totta, vaan tyhjää kuviteltua tekopyhyyttä ja evankeliumin peittävää vääristelyä. Siksi on ennenkuulumatonta, hyödytöntä lörpötystä, mitä vanhat sofistat ovat opettaneet fides formatasta, so. siitä uskosta, joka rakkaudesta saa oikean lajinsa ja muotonsa....".

No, tämä oli LLL:n käyttämä Luther-sitaatti.

Mielenkiintoista mietiskelyä myös pykälässä 1465.

Hyvää lukuhalua!
Kirjoittanut: MikkoL, 28.05.2007 21:49


Amadee kuvaa yksityiskohtaisesti kommodir de la Pailleterien komentamaa Heureuse nimistä kaleeria, tulihan se hänelle liaankin tutuksi.

Alus oli yksikantinen, noin 50 metriä pitkä ja 15m leveä. Kansi oli loivan katon tapaan viisto, niin että vesi pääsi valumaan pois. "Kun kaleeri oli täydessä lastissa se tuntui kulkevan miltei veden alla ja laineet käyvät sen kannen yli".

Mastojen tyvet suojattiin merivedeltä korkeammalla laivan keulasta sen perään ulottuvalla rampilla.
Kirjoittanut: MikkoL, 28.05.2007 21:59


Keskellä nousevaan ramppiin oli kiinnitetty 25 aluksen kylkeen ulottuvaa lankkua, joilla soutajat istuivat. Jalkojen alla oli matalampi lankku, jonka alta jatkuvasti sisään tulviva merivesi kulki.

Puolentoista metrin välein sijoitetut penkit olivat noin kolmen metrin pituisia ja puolen metrin levyisiä. Lankkujen päällä oli vanhoja pehmykkeillä täytettyjä säkkejä, ja ne oli vielä peitetty eläinten nahoilla.
Kullakin penkillä istui kuusi kaleeriorjaa, jotka oli kahlehdittu penkkiin.

50 penkkiä ja jokaisessa kuusi orjaa, Heureuse kaleeria souti siis kolmesataa ihmistä.
Kirjoittanut: MikkoL, 28.05.2007 22:04


Amadee vietti suuren osan elämästään kahlehdittuna tällaiseen penkkiin.

No mikäs siinä olisi ollut istua.

Mutta edessä oli kaleerin airo, jota jokaisen kuuden penkillä istuvan oli soudettava tarkassa tahdissa.

Airo on noin 15 metriä pitkä ja painotettu niin, että kaleerin sisällä oleva 4 metriä painaa saman verran kuin ulkona olevat 11 metriä puuta.

Orjille oli airoon tehty käsikahvat, joita ilman he eivät olisi raskasta puuta kyenneet käsittelemään.
Kirjoittanut: MikkoL, 28.05.2007 22:10


Kapteenin luona seisoi jatkuvasti komentaja, comte, jolla oli kaksi aliupseeria, sous comte.

Tonen näistä seisoo kaleerin keskellä ja toinen sen päässä ja molemmilla on pelottava nuorasta solmittu ruoska. Sen käyttö penkeillä istuviin täysin alastomiin orjiin on vapaata.

Komentajan kaulassa on hopeinen pilli, johon hän puhaltaa. Kaikki airot nousevat täsmällisesti yhtä aikaa vedestä valmiina matkantekoon.

Ja niin matka alkaa. Jos yksikään airo poikkeaa tahdista, se sekoittaa rytmin ja voi olla kaleerille tuhoisaa. Seurakusena on välittömästi armoton ruoskinta, joka on sous comten velvollisuus.
Kirjoittanut: MikkoL, 28.05.2007 22:12


Näin tämä ihmisvoimalla kulkeva alus liikkuu. Orjat laskevat painavan airon veteen, kiskovat sitä parkittu selkä vääränä, nostavat sen tahdissa ilmaan ja laskevat taas mereen.

Oli ilma mikä tahansa, laineikko millainen tahansa, tuuli mikä tahansa.

Miehet uupuivat ja saattoivat pyörtyä, jos ruoska ei tehonnut joskus annettiin viiniin kastettua leipää kaveria virkistämään. Joskus täysin loppuun ajettu ihminen otettiin penkistä, viskattiin mereen ja toinen tuotiin hänen sijalleen.
Kirjoittanut: MikkoL, 28.05.2007 22:17


Kaleeriorja oli menettänyt kaiken ihmisyytensä, hänellä ei ollut mitään merkitystä. Pelkkä kimppu lihaksia, siinä missä joku aasi tai muu juhta.

Hänen ei tarvinnut tietää mitään, oppia mitään, ajatella mitään, rukoilla mitään. Ainoastaan soutaa, soutaa ja soutaa.

Päivästä toiseen, yöstä toiseen, viikosta toiseen, kuukaudesta toiseen, vuodesta toiseen. Kunnes kuolema ehkä vapauttaisi.
Kirjoittanut: jorma, 29.05.2007 12:11


Aamulla Jormaa moitittiin siitä, ettei usko Laestadiusta, illalla siitä, että on kiinni Laestadiuksessa.
Samassa asiassa.

Olenko törmännyt narsistiseen ilmiöön?
Kirjoittanut: petsi, 29.05.2007 13:29



Kääntyikö laivamiehistöstä osa kristityiksi ?
Kirjoittanut: MikkoL, 28.05.2007 22:19


Vierellä samanlaisia ähkiviä, kivusta, lihaskrampeista, nälästä ja huonosta ruoasta ja ilmasta kärsiviä ihmisiä.

Tavallisia rikollisia, murhamiehiä, raiskaajia ja varkaita. Ja kristittyjä, joiden ainoa rikos oli heidän katolisen kirkon opetuksesta poikkeava uskonsa.

Amadee ei ollut tässä helvetissä yksin. Jeesus oli siellä hänen kanssaan, kuten tulemme näkemään.
Kirjoittanut: petsi, 29.05.2007 13:30



Kääntyikö laivamiehistöstä osa kristityiksi ?
Kirjoittanut: MikkoL, 28.05.2007 22:25


Myös synkimmissä syövereissä ihmiset ovat erilaisia, ja kaleerien pelätyin oli erään toisen kaleerin aliupseeri nimeltään Palma. Häntä pidettiin suorastaan saatanallisena tyyppinä, joka nautti vankien pahoinpitelystä.

Kun vankien määrä vain kasvoi, Heureusesta haluttiin siirtää tuohon toiseen kaleeriin soutajia. Tässä kriisissä tapahtui nyt jotain, joka on mielestäni hengellisesti hyvin opettavaista.
Kirjoittanut: MikkoL, 28.05.2007 22:30


Miehistä vedettiin arpaa, kuka joutuisi tähän Palman kaikkein pelätyimpään kaleeriin. Amadee kertoo, kuinka hän sydämestään rukoili Herraa, että ei joutuisi sinne.

Ja kuitenkin juuri hänen arpansa nostettiin eräiden muiden orjien kanssa. Ja niin mies käveli hänen luokseen, hänen kahleensa irroitettiin ja tämä käski Amadeen seurata itseään.

Amadee kysyi, mihin kaleeriin hänet vietäisiin ja se oli juuri tämä kaikkein pahamaineisin. Rukousta ei oltu kuultu?

"Voi ei", Amadee huudahti miehelle, "onko Jumala kokonaan hylännyt minut". Mies kysyi "miten niin" ja Amadee kertoi "tuo on orjapiiskureista pahin, täysin armoton eikän hänen julmuudelleen ole vertaa"

"Kuka on sinulle kertonut minusta tuollaista" Palma kysyi.

Ei totisesti hyvältä näyttänyt, missä oli rukouksia kuuleva Jumala?
Kirjoittanut: jorma, 29.05.2007 13:34


kriittisesti kommentoimaan samoin monet muut, etenkin naiset :-)
(MikkoL)
Kirjoittanut: petsi, 29.05.2007 14:34



Saiko laivamiehistöstä jokukaan piston sydämeensä ?
Kirjoittanut: MikkoL, 28.05.2007 22:34


Mutta yllättäen Palma ei suuttunut vaan alkoi pitää huolta Amadeesta. Nuorelle voimakkaalle miehelle jalkaan pannun painavimman kahleen sijasta hän määräsi kevyemmän.

Ja kun airoja sotkevia miehiä piti hakata, Palma näytti ottavan Amadeen kohdalla tavallista kevyemmän otteen, joka suojeli muitakin samalla penkillä istuvia.

Kun kapteeni tavan mukaan halusi valita kaleerilla tarvittavan ruoan jakajan ja luotetun miehen, julmuudesta kuuluisa Palma suositteli Amadeeta.

Kapteeni ihmetteli miten hugenotti voisi siihen sopia, mutta lopulta suostui Palman taivuttelujen jälkeen antamaan tämän paljon helpomman työn Amadeelle.
Kirjoittanut: MikkoL, 28.05.2007 22:40


Mutta nyt tapahtui jotain ennenkuulumatonta, joka hämmästytti sekä Palman että kapteenin. Jotain, joka osoitti että Herra Jeesus oli saanut muotoa nuoren Amadeen elämässä ja asui hänessä.

Amadee kieltäytyi.

"Etkö sinä koira osaa olla edes kiitollinen" raivostunut kapteeni huusi.

"Tässä kaleerissa on toinen hugenotti, joka on minua paljon vanhempi ja tuskin jaksaa soutaa vaikka häntä ruoskittaisiin. Minä olen vielä nuori ja vahva, ota hänet minun sijastani"

Kapteeni oli ällistynyt, mutta Palma sanoi, "hän puhuu vanhasta Bancillonista". Ja todella, kun harmaahiuksinen vanhus tuotiin, kaikki todistivat hänestä hyvää.

Ja niin Amadee kahlittiin takaisin aironsa luokse, mielessään jo katuen mitä oli mennyt tekemään. Mutta Bancillonin olemus kirkastui, selkä oikeni ja usein ruokaa jakaessaan hän hymyili tuolle nuorelle uskonveljelleen.
Kirjoittanut: petsi, 29.05.2007 14:39



Petsin pikkukysymykset hyppivän edellisten tekstien väliin!
Onko vika nettiruukussa vai minun tietokoneessani, en tiedä!
Kirjoittanut: petsi, 29.05.2007 16:12



Huomasitko MikkoL noita petsin pikkuisia kysymyksiä ?Ne on livahtaneet aiempien kirjoitusten väliin!
Kirjoittanut: MikkoL, 28.05.2007 22:41


Mutta nyt tapahtui jotain ennenkuulumatonta, joka hämmästytti sekä Palman että kapteenin. Jotain, joka osoitti että Herra Jeesus oli saanut muotoa nuoren Amadeen elämässä ja asui hänessä.

Amadee kieltäytyi.

"Etkö sinä koira osaa olla edes kiitollinen" raivostunut kapteeni huusi.

"Tässä kaleerissa on toinen hugenotti, joka on minua paljon vanhempi ja tuskin jaksaa soutaa vaikka häntä ruoskittaisiin. Minä olen vielä nuori ja vahva, ota hänet minun sijastani"
Kirjoittanut: MikkoL, 29.05.2007 17:06


Sape "Pitäisi päästä vihdoinkin
- keskustelemaan -, omasta henkilökohtaisesta uskosta YHDESSÄ toisten uskovien kanssa."

Amadee on niin raikas ja ylevä esimerkki henkilökohtaisesta uskosta että minä en ole mitään häneen verrattuna

anna Sepe minun nyt kertoa ihmisille oikeasta kristitystä, joka voi olla rohkaisuksi jollekin todella suurissa vaikeuksissa olevalle esikoislestadiolaiselle naiselle, jota seurakunnan kunnioittama aviomies kotona hakkaa ja joka varjelee miehensä mainetta vaikenemalla.

kunhan pääsen siihen asti...
Kirjoittanut: MikkoL, 28.05.2007 22:41


Kapteeni oli ällistynyt, mutta Palma sanoi, "hän puhuu vanhasta Bancillonista". Ja todella, kun harmaahiuksinen vanhus tuotiin, kaikki todistivat hänestä hyvää.

Ja niin Amadee kahlittiin takaisin aironsa luokse, mielessään jo katuen mitä oli mennyt tekemään. Mutta Bancillonin olemus kirkastui, selkä oikeni ja usein ruokaa jakaessaan hän hymyili tuolle nuorelle uskonveljelleen.
Kirjoittanut: MikkoL, 28.05.2007 22:46


Vanha Bancillon joutui itse nyt koetukseen. Kapteeni alkoi luottaa vanhaan mieheen jo niin paljon, että laivan henkilökunta alkoi kadehtia häntä.

Laadittiin juoni hänen päänsä menoksi, jota Bancillon ei paljastanut edes bastinadon alla. Hän vain pyysi kapteenilta saada eroa luottamustehtävästään. Se merkitsisi tietysti paluuta soutajan penkille ja nopeaa kuolemaa.

Joku salaliittolaisista luuli, että Bancillon kertoo kapteenille tapahtumista ja riensi kertomaan totuuden. Kuulustelujen jälkeen vanhuksen viattomuus todettiin ja hugenottien kohtelu kaleerissa muuttui sen seurauksena hieman paremmaksi.

Näiden kristittyjen orjien hiljainen, arvokas ja kauheaan tilanteeseen tyytyvä järjestäytynyt käytös nosti miesten ja henkilökunnan kunnioitusta hugenotteja kohtaan.
Kirjoittanut: MikkoL, 29.05.2007 18:16


nyt vasta huomasin petsin kysymyksen, saa nähdä mihin koloon tämä vastaus putoaa.

laivan miehistä suuri osa oli tavallisia rikollisia ja osa hugenotteja, kyseessä oli uiva vankila.

Amadee istui näiden tavallisten rikosten takia tuomittujen vankien parissa kahlehdittuna airoissa. nuo muut orjat olivat katolisia kristittyjä, jotka vieroksuivat harhaoppista hugenottia.

kuten kerroin, eräs heistä syytti Amadeeta Neitsyt Marian pilkkaamisesta joka johti bastinado tuomioon, joka aivan viime hetkellä peruttiin kun Amadee oli jo sidottu.
Kirjoittanut: Sepe, 29.05.2007 03:32


Ei hyvää päivää, Mikko ???

Miksi sinä sabotoit jatkuvasti nettiruukkua kaiken maailman kootuilla kyldyr sitaateillasi?

Kymmeniä juttuja peräjälkeen, ja koko ajan sama nimimerkki ja sama
idea.

Pitäisi päästä vihdoinkin
- keskustelemaan -, omasta henkilökohtaisesta uskosta YHDESSÄ toisten uskovien kanssa.
Kirjoittanut: MikkoL, 29.05.2007 07:03


olen pahoillani jos Amadee sinua ärsyttää.

tämä ei ole helppo palsta, mielestäni vastaa yliopiston laudatur tason erikoiskurssia ja useimmille aika outoa asiaa.

Amadeesta voisi helposti kirjoittaa kirkkohistorian väitöskirjan.

joka jaksaa tätä seurata sille monet asiat loksahtavat paikoilleen Euroopan kristinuskon vaiheissa ja keskeisessä historiassa.

miksi nettiruukussa?

1. en aliarvioi lukijoita. jorma pystyy tätä helposti lukemaan ja kriittisesti kommentoimaan samoin monet muut, etenkin naiset :-)

2. tämä on valtava todistus Jeesuksesta aivan toisella tasolla kuin se tuttu henkilökohtainen, jossa tavallisesti puheemme Hänestä, kuninkaastamme kulkevat

henkilökohtainen taso on varmasti olennainen, miten muuten

mutta Hän on enemmän kuin osaamme edes ajatella tai kuvitella

No comments:

Post a Comment